Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
![replay](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/replay.jpg)
REPLAY -Samhällsekonomiska besparingar med alternativa åtgärder vid osäkra personpåkörningar genom film i spår
Kan modern kamerateknik användas för att minska antalet tågstopp och tågförseningar, och återkalla onödiga ambulans- och polisutryckningar när påkörning av vilt kan konstateras genom omedelbar filmgranskning? Med Kalmar län som pilotlän skulle det testas sammanlänkningen...
![Illustration järnväg](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/korsimulator.jpg)
Förutsättningar för körbarhetsanalyser i tågsimulator
I dagsläget finns ingen möjlighet för järnvägsprojekterare i Sverige att testa körbarheten på nya banor eller vid förändring av signalsystem. Studien ämnar ta fram en bärbar godstågssimulator och undersöka förutsättningar för att koppla ihop denna...
![Bro över dalgång med vattendrag](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-11.01.51-e1709291758820.png)
Klimatförändringars påverkan på säkerhet och funktion hos befintlig och framtida infrastruktur
Projektets mål var att skapa en bättre hantering av risker med klimatförändringar för vår infrastruktur, med fokus på brokonstruktioner som integrerade länkar i transportsystemet. Viktiga resultat som projektet gav Projektet uppnådde sitt mål genom följande...
![Sand/lera](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-10.50.20-e1709291882521.png)
Kalcinerade leror i framtida bindemedel för hållbara betonginfrastraktur (ClayBind)
Viktiga resultat som projektet gav Projektmålet var att utvärdera potentialen för att använda svenska leror med cement. Byte av en del av cement med leror kommer att leda till en försumbar minskning av CO2 utsläpp...
![Cykel ritad på asfalt med löv över](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/asphalt-bicycle-bike-686230-e1709292001254.jpg)
Nya beläggningar för halkfria cykelvägar ur ett helhetsperspektiv
I Sverige finns nationella, regionala och lokala mål om att cykeltrafiken ska öka och bli mer säker. Många kommuner prioriterar därför vinterväghållning av cykelvägar i allt större utsträckning. Under senare år har halkbekämpning med salt...
![Grön kod/symboler på svart bakgrund](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/abstract-access-close-up-1089438-e1709292118520.jpg)
Digitalisering och optimering av spårinfrastruktur
Den spårbundna infrastrukturen är i ständigt behov av att förbättra möjligheterna att förutsäga underhållsbehov, statutsövervakning och optimera driften över järnvägsnätet, både nationellt och internationellt. Ett intresseområde som Trafikverket har är slitage vid växelpassager som står...
![Diagram Korrosion i betong](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Korrosion.jpg)
Modellering korrosion i nya typer av betong
Armeringskorrosion i betong bidrar avsevärt till att begränsa livslängden hos betongkonstruktioner. Flera faktorer påverkar korrosionen: omgivning, betongegenskaper och konstruktionens design. Vad beträffar designen finns flera tillvägagångssätt för att minska korrosionen, däribland tjockare täckande betongskikt, användning...
![Bullerplan med konst](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/social-hallbarhet.jpg)
Stärkt social hållbarhet och resurseffektivitet under byggskedet i stadsutvecklingsprojekt
Detta projekt angriper frågan om hur socialt och miljömässigt hållbara tillvägagångssätt i byggskedet kan förbättras. Byggandet i stadsutvecklingsprojekt tar ofta flera år och miljön runt en byggarbetsplats kan upplevas som otrygg och störande för de...
![Diagram geofysik](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Geofysik-e1709292349719.jpg)
Integrerad geofysik för kartläggning av jorddjup och bergkvalitet i vattenpassager
Detta var en genomförbarhetsstudie av hur fiberoptisk kabel som akustisk sensor kan tillämpas i ingenjörsgeologiska seismiska undersökningar. Projektet syftade till att effektivisera förundersökning för bergtunnlar under vattenpassager med hjälp av kombinerad elektrisk resistivitetstomografi (ERT) och...
![Diagram inspektion järnvägar](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/inspektion-jarnvagar-e1709132375187.png)
Utveckling av prototyp för tågbaserad detektion av spårskador
Inspektioner av tex. järnvägsbefästningar eller rälsskador utförs med jämna mellanrum, och sker vanligtvis via manuella inspektioner eller via speciella mättåg. Många mätmetoder är dock svåra att implementera i reguljär tågtrafik och kräver oftast fri sikt...
![Karta Uppsamt](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Uppsamt.jpg)
UPPSAMT 2.0 – UPPkopplade & SAMverkande järnvägar och medarbeTare: punktlighet, rapporterande tåg & driftledning
Att skapa förbättringar för järnvägens resenärer och brukare av godstransporter genom att utveckla järnvägssystemets tillförlitlighet samt trafikledning och kommunikation. Det och att bidra till 95% punktlighet 2020 är övergripande mål för projektet UPPSAMT 2.0. UPPSAMT...
![Digiroad](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Digiroad.jpg)
DigiRoad – Simulering av utläggning och packning av obundna material i vägproduktion
Hypotesen som ligger till grund för detta projekt är att processkedjan vid vägproduktion leder till segregering av bergmaterialet vilket ger upphov till signifikant skillnad i styvhet efter kompaktering. Eftersom vägens framtida deformation direkt kan korreleras...