Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
![Landsväg uppifrån i vinterlandskap](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/abstract-aerial-bird-s-eye-view-303014-e1709335000922.jpg)
Förstudie för en nordisk provvägsanläggning
Det föreligger strävan efter ökad produktivitet och innovation hos leverantörsmarknader, samtidigt vill myndigheterna att branschen tar ett större ansvar för val av nya och mer innovativa material, konstruktioner eller metoder för att öka innovation och...
![Industribyggnad med stora rör](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/pexels-photo-416012-e1709335195771.jpeg)
Förnyelse med platshärdade flexibla foder erfarenheter och framtida utveckling
Projektet tar avstamp i ett behov från VA-nätets ägare och de entreprenörer som är med i renoveringsarbetet av rörledningar. Då stora delar av Sveriges VA-nät är åldersstiget kommer en större mängd renoveringsarbeten, med efterföljande konsekvenser...
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/07/Josefin-Malmgren-vinnare-croppad-1024x427-1.jpg)
Idétävling för att attrahera talanger till tranportinfrastrukturbranschen
Viktiga resultat som projektet gav 117 studenter attraherades till tävlingen och över 1800 besökare till webbsidan/kampanjsidan. En vinnare och nio finalister utsågs, samtliga studenter fick nätverka och diskutera om eventuella framtida möjligheter för praktik, examensarbete,...
![Järnvägssystem](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/tillstand-sparanlaggningar-e1709335385730.png)
Tillståndsbedömning, prediktion och asset management i spåranläggningar
Projektet skall utveckla en prediktiv tillståndsbaserad underhållsstrategi, för att väsentligt minska antalet rälsbrott i tunnelbanan. Den centrala komponenten i verktyget är de datadrivna tillståndsbedömningar som genomförs i verksamheten och de kontinuerliga uppföljningarna idag. Projektet kommer...
![Infografik SmartCem](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/SmartCem-e1709799349945.png)
Smart cement för nya övervakningssystem
Huvudsyftet med projektet var att utveckla ett nytt system för betongkonstruktioner som kommer att vara tillförlitlig, extremt robust, enkel att installera och varaktig övervakning. Följande projektmål identifierades: optimering av syntesprocessen hos smart cement, fastställande av...
![Illustration prognostisering](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/prognostisering.png)
Prognostisering av spårtillväxt – asfaltbeläggningar
Traditionella dimensioneringsmetoder baseras på linjärelastisk teori och statiska laster. Denna teori kan inte på ett helt tillfredsställande sätt förutsäga de påkänningar som uppkommer i bitumenbundna lager för bl.a. uppskattning av permanenta deformationer. Det finns fortfarande...
![Närbild bygge](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-10.57.32-e1709335695259.png)
Tillståndsbedömning av asfalt och betong genom rullande profilerande mätningar av styvhetsmodul och tjocklek
Syftet med detta projekt var att utveckla en kontaktlös källa för generering av seismiska ytvågor i en vägkonstruktion. Den nya källan ska möjliggöra rullande profilerande mätningar av styvhetsmodul och tjocklek på asfalt eller betong genom...
![En bro](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-11.09.08.png)
Smart tillståndsbedömning, övervakning och förvaltning av kritiska broar
Broar med kända skador måste idag hållas i drift för att de utgör kritiska delar i en högt ansträngd infrastruktur. Avstängningar av trafiken eller trafikomläggningar bedöms ofta som oacceptabla. Detta projekt var inriktat på just...
![En gammal träbro över vattendrag](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/utvecklad-broinfrastruktur-e1709335818945-1.jpg)
Utvecklad broinfrastruktur för mer hållbara transporter
På enskilda vägar, som ofta används för transporter av skogsprodukter, kan brist på broar skapa flaskhalsar. Varje bro som inte kan trafikeras med fullastade fordon innebär en omväg, omlastning eller annan ineffektivitet som driver kostnader...
![Personer bygger en kreativ låda](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Createbox.jpg)
CREATE Box Pilot
CREATE BOX Pilot genomfördes för att utveckla och testa en metod om hur en organisation verksam inom transportinfrastruktursektorn kan aktivera sitt ´out-of-the-box´-tänkande som kan bidra till innovation inom sektorn. Metoderna testades på två organisationer; VTI...
![Person ritar konstruktionsritningar](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/person-holding-black-pen-1109541-e1709336031843.jpg)
Förbättrad produktivitet inom anläggningssektorn
Bygg- och anläggningssektorn kategoriseras inte sällan som en bransch där konkurrensen har potential att stärkas. En väg framåt är att underlätta för små- och medelstora (SME) företag. Det kräver kunskap om dessa aktörer. Forskningen gällande...
![Lastbilar kör på väg](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Massgodstransport-e1709336139283.jpg)
Infrastrukturlösningar för att öka massgodstransporternas effektivitet och produktivitet i städer
Inom flera innerstadsområden i större städer råder restriktioner avseende fordonens vikt och längd vilket ofta begränsar lastförmågan hos de fordon som utför massgodstransporter, det vill säga transporter av exempelvis jord, grus, sten, sand, rivningsmassor, betong...