Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
![Telefon ligger på en världskarta](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-10.41.56-e1709336227608.png)
Digitalisering på väg
Digitalisering är ett centralt tema i regeringens framtidsstrategi och ett viktigt verktyg för att de transport- och näringspolitiska målen ska kunna nås. För att den fulla potentialen i digitaliseringen skall kunna frigöras så måste informationshanteringen...
![Växel vid järnväg](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/vaxelbild-7_Bo-Johansson_Vertex-vertikala-sparvaxel.jpg)
Vertex vertikala spårväxel – en grund för ett hållbart järnvägstransportsystem
Projektets syfte är att utveckla en ny innovativ växelkonstruktion som kraftigt minskar klimatbelastningen vid drift och underhåll av spårväxel. Tekniken ska bidra till att den nuvarande och framtida tåginfrastrukturen i Sverige och EU tas till...
![Person tar bild på sin telefon som tar bild på gammal järnväg](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-10.46.09-e1709336910686.png)
Fördjupad behovsanalys test- och innovationscenter för järnväg, RTIC
Järnvägsklustret har i tidigare studier identifierat låg grad av innovationer i branschen. Förklaringarna ligger bland annat i svårigheter att genomföra tester i verklig miljö samt ovana bland SME´s att arbeta tillsammans med kunder och akademien...
![Rör grävs ner i marken](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/underjordiska-rorledningar-header.jpg)
Underjordiska rörledningar och järnvägsinfrastruktur – Konsekvenser och begränsning av ledningsbrott
Underjordiska rörledningar är en väsentlig del av transportinfrastrukturen globalt och i Sverige. Skador som uppkommer på rörledningar som korsar järnvägsvallar och åtföljande ledningsbrott får stora konsekvenser för samhället och industrin både vad gäller direkta och...
![Automatisk inspektion av järnvägsbefästningar och spårskador](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Automatisk-inspektion-av-jarnvagsbefastningar-och-sparskador-e1709337033476.jpg)
Automatisk detektion av järnvägsbefästningar och spårskador
Viktiga resultat som projektet gav Syftet med projektet var att skapa ett system för automatisk detektion av spårskador. Målet med projektet var att skapa en datamängd via magnetfältsmätningar för att utreda möjligheten att detektera skador...
![Järnväg närbild](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-10.58.02-e1709337109744.png)
Samordnad, effektiv planering av järnvägsinfrastrukturunderhåll
Järnvägen behöver underhållas kontinuerligt. Idag sker underhållet efter olika sorters tillståndsbedömning. Idag planeras underhåll ofta uppdelat på teknikslag (bana, el, signal, tele) och anläggningstyper (t.ex. spår eller kontaktledning). Samordnad planering av underhåll genomförs delvis, men...
![Cyklar står parkerade på rad](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-10.37.59-e1709337215382.png)
Halkfria vägar – Utveckling av uppvärmda cykelbanor med geoenergi
Uppvärmda snabbcykelbanor bedöms ha stor potential i våra större städer utifrån den utveckling som pågår att överföra persontrafik från bil till cykel. I sammanhanget är säkerhetsaspekten närmast avgörande. För närvarande ökar cykelolyckorna till följd av...
![Grävmaskin gräver på gräsmatta intill vatten](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/sulfidjord.jpg)
Klimat- och miljösmart hantering av sulfidjord
Syftet med projektet varatt utveckla metodik för en anpassad byggproduktion i form av en bättre bedömningsmodell som delar in sulfidjord i olika klasser utifrån lämplighet att återanvändas samt föreslå alternativa metoder att hantera och återanvända...
![Infografik Recycled concrete](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Recycled-concrete-e1709337465955.png)
Återvunnen betongkross i klimatneutrala konstruktioner inom transportinfrastruktur
Projektet syftar till att undersöka vilken inverkan på det globala strukturella beteendet det medför att använda fraktioner av återvunnen betongkross i armerade betongkomponenter inom transportinfrastruktur. Inom projektet utförs experimentella försök både på materiell (mikro-, meso-)...
![Tre personer står och samtalar i en urban miljö](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-10.41.16-e1709247574189.png)
Pilotprojekt Young INFRA Academy
Pilotprojektet Young INFRA Academy hade som syfte att skapa intresse för innovation inom markbunden transportinfrastruktur genom att låta gymnasieelever komma i kontakt med relevanta forskare, näringslivsföreträdare och andra samhällsaktörer inom ramen för gymnasiearbetet. Målet för...
![Stor lyftkran](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/kohesionspale-169-e1709337709876.jpg)
Provbelastning av kohesionspåle i lös lera
För att skapa ett hållbart byggande behöver osäkerheten minskas på många områden i infrastrukturprojekten. Geoteknisk bärförmåga av pålar är ett sådant område. Det finns en risk att stora mängder betong eller stål installeras i onödan...
![Bro underifrån](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Skarmavbild-2018-03-27-kl.-10.53.32-e1709337814798.png)
UHPC som underhåll och reparationsmaterial för ökad hållbarhet av transportinfrastrukturen
Projektet föreslår användning av ultrahögpresterande betong (UHPC) för underhåll, reparation och förstärkning av skadade betongkonstruktioner som en långsiktigt och hållbart alternativ till konventionella reparationsmaterialer. Projektet skall undersöka möjligheten att använda UHPC för att gjuta mantlar...