Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
![Grävmaskin och lastbil på en stor grusyta i ett grönt landskap](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/volvo-show-services-efficient-load-o-e1709111718250.jpg)
Effektivisering av processer och materialflöden i infrastrukturprojekt en testbädd inom projektet
Elektrifiering, förarlösa fordon och digitalisering gör att anläggningsbranschen går in i en omvälvande period. Viktiga teknikskiften innebär stora risker och möjligheter. Arbetet med Västlänken genererar stora mängder transporter. Beställande myndigheter önskar i möjligaste mån minska...
![Bro går mot en stad](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/LifeExt.png)
LifeExt – Livslängdsförlängning för befintliga stålbroar
LifeExt skulle möjliggöra livslängdsförlängning för befintliga broar genom att applicera förbättringstekniker på kritiska detaljer. Här fås snabbare skadeackumulering och genom lokal förbättring kan väsentlig livslängdsökning nås för hela bron. Svetsförbanden är akilleshälen i utmattningsbelastade konstruktioner....
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/07/Oresundsbro.jpg)
Transformativ infrastruktur – Innovationstävling
Projekttitel: Tillgängligt 2030 för att nå nollutsläpp 2045 Det strategiska innovationsprogrammet, InfraSweden2030, tillsammans med anläggningsbranschen (beställare, konsulter och entreprenörer) samt materialindustrin blev tillfrågade av Naturvårdsverket med flera svenska myndigheter (Energimyndigheten, Vinnova, Formas, Tillväxtanalys samt stiftelsen...
![Big Bro logga](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2018/03/BigBrologo2.0.png)
BIG BRO – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur
Tidiga beslut i byggprojekt måste ofta tas baserat på underlag som är behäftade med stora osäkerheter. Det gäller såväl nybyggnad som vid reparation och underhåll, där sådana beslut riskerar att leda till förseningar och oväntade...
![En stor hand håller upp en gångbro](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/architectural-design-architecture-bridge-2582757-e1709338320335.jpg)
Förstärkning av broar med låg störning genom utveckling av snabb härdningsmetod för vidhäftning av kompositmaterial
Broägare behandlar ett stort antal brostrukturer som är i behov av förstärkningar på grund av åldrande konstruktioner, högre trafikkrav vad gäller intensitet och ökade axellaster samt högre säkerhetskrav. Fiberkompositer (FRP) har lockat en hel del...
![Arbete i bergsrum](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Screenshot_2019-07-09-The-Aspo-Hard-Rock-Laboratory-e1709338416665.png)
Testbädd för bergteknisk utveckling och innovation i Äspölaboratoriet (Etapp 1 & 2)
Bakgrunden till projektidén SKB:s forskningsanläggning Äspölaboratoriet är unik i sitt slag. Det finns bara ett fåtal liknande laboratorier i världen och Äspölaboratoriet utmärker sig genom den långvariga och framgångrika forskningen kring slutförvaring av använt kärnbränsle...
![Järnväg testas (fältprov)](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Faltprov-IOT-jarnvag-croppad-e1709338530464.jpg)
Tillståndsbaserat underhåll av järnvägsinfrastruktur baserat på sakernas internet-lösningar
Övergång av vägtransporter till järnväg är ett viktigt hållbarhetsmål. Men mer järnvägstransport kräver driftsäkerhet och därmed effektivt underhåll. Med sensorer i järnvägen kan fel upptäckas på ett tidigt stadium. Dock är mätsystem för tillståndsövervakning vanligtvis...
![En tunnel/bergsrum med rulltrappor som går upp](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/tbana-pexels-photo-226021-e1709338688631.jpeg)
Tillståndsbaserat spårunderhåll i Stockholms tunnelbana
SL:s tunnelbanetrafik är en mycket omfattande och viktig del av Stockholms trafiksystem. På tunnelbanans drygt 10 mil långa spårsystem sker över 1,2 miljoner påstigningar varje vardag och det är ingen översdrift att säga att tunnelbanan...
![En bro som inte är klar och ett fartyg under](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Riskanalysfartygkollision-e1709338820785.jpg)
Samhällsekonomiska besparingar genom riskanalys för fartygskollisioner med transportinfrastruktur
När det ska byggas broar behövs det göras en ordentlig bedömning av riskerna att fartyg ska krocka med den planerade bron, så att bron kan göras i rätt storlek för att minska risken att den...
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/07/InfraAwards-2017.jpg)
Product Garden Innovation Competition
Projektet syftade till att ta fram en grundmodell för hur innovationstävlingar ska bedrivas inom InfraSweden2030 samt testa modellen med en innovationstävling riktad mot SME:s inom transportinfrastruktur. Viktiga resultat som projektet gav Vi är tillfreds med...
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/robert-anasch-h7dl6upIOOs-unsplash.jpg)
Standardization demand mapping in the transportation infrastructure sector
Förekomsten och tillämpningen av standarder är en viktig del av verkligheten inom sektorn förtransportinfrastruktur. Eftersom standarder kan båda hämma och stödja innovationer behövsen snabb identifiering av "innovationshämmande" och "innovationsstödjande" standarder ochstandardiseringsmetoder. Detta projekt skulle beskriva...
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/07/Infra-Test-Sites.jpg)
Mapping of INFRA Test Sites
Det övergripande syftet med detta projekt var att stödja test- och demonstration av svensk transportinfrastruktur genom att kartlägga nuvarande förutsättningar. Målet var att skapa en helhetsbild av tillgängliga testbäddar inom transportinfrastruktur som finns i Sverige....