Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
Underjordiska rörledningar och järnvägsinfrastruktur – Konsekvenser och begränsning av ledningsbrott
Underjordiska rörledningar är en väsentlig del av transportinfrastrukturen globalt och i Sverige. Skador som uppkommer på rörledningar som korsar järnvägsvallar och åtföljande ledningsbrott får stora konsekvenser för samhället och industrin både vad gäller direkta och...
Automatisk detektion av järnvägsbefästningar och spårskador
Viktiga resultat som projektet gav Syftet med projektet var att skapa ett system för automatisk detektion av spårskador. Målet med projektet var att skapa en datamängd via magnetfältsmätningar för att utreda möjligheten att detektera skador...
Samordnad, effektiv planering av järnvägsinfrastrukturunderhåll
Järnvägen behöver underhållas kontinuerligt. Idag sker underhållet efter olika sorters tillståndsbedömning. Idag planeras underhåll ofta uppdelat på teknikslag (bana, el, signal, tele) och anläggningstyper (t.ex. spår eller kontaktledning). Samordnad planering av underhåll genomförs delvis, men...
Halkfria vägar – Utveckling av uppvärmda cykelbanor med geoenergi
Uppvärmda snabbcykelbanor bedöms ha stor potential i våra större städer utifrån den utveckling som pågår att överföra persontrafik från bil till cykel. I sammanhanget är säkerhetsaspekten närmast avgörande. För närvarande ökar cykelolyckorna till följd av...
Klimat- och miljösmart hantering av sulfidjord
Syftet med projektet varatt utveckla metodik för en anpassad byggproduktion i form av en bättre bedömningsmodell som delar in sulfidjord i olika klasser utifrån lämplighet att återanvändas samt föreslå alternativa metoder att hantera och återanvända...
Återvunnen betongkross i klimatneutrala konstruktioner inom transportinfrastruktur
Projektet syftade till att undersöka vilken inverkan på det globala strukturella beteendet det skulle medföra genom att använda fraktioner av återvunnen betongkross (RCA) i armerade betongkomponenter inom transportinfrastruktur. Inom projektet skulle utföras experimentella försök både...
Pilotprojekt Young INFRA Academy
Pilotprojektet Young INFRA Academy hade som syfte att skapa intresse för innovation inom markbunden transportinfrastruktur genom att låta gymnasieelever komma i kontakt med relevanta forskare, näringslivsföreträdare och andra samhällsaktörer inom ramen för gymnasiearbetet. Målet för...
Provbelastning av kohesionspåle i lös lera
För att skapa ett hållbart byggande behöver osäkerheten minskas på många områden i infrastrukturprojekten. Geoteknisk bärförmåga av pålar är ett sådant område. Det finns en risk att stora mängder betong eller stål installeras i onödan...
UHPC som underhåll och reparationsmaterial för ökad hållbarhet av transportinfrastrukturen
Projektet föreslår användning av ultrahögpresterande betong (UHPC) för underhåll, reparation och förstärkning av skadade betongkonstruktioner som en långsiktigt och hållbart alternativ till konventionella reparationsmaterialer. Projektet skulle undersöka möjligheten att använda UHPC för att gjuta mantlar...
Effektivisering av processer och materialflöden i infrastrukturprojekt en testbädd inom projektet
Elektrifiering, förarlösa fordon och digitalisering gör att anläggningsbranschen går in i en omvälvande period. Viktiga teknikskiften innebär stora risker och möjligheter. Arbetet med Västlänken genererar stora mängder transporter. Beställande myndigheter önskar i möjligaste mån minska...
LifeExt – Livslängdsförlängning för befintliga stålbroar
LifeExt skulle möjliggöra livslängdsförlängning för befintliga broar genom att applicera förbättringstekniker på kritiska detaljer. Här fås snabbare skadeackumulering och genom lokal förbättring kan väsentlig livslängdsökning nås för hela bron. Svetsförbanden är akilleshälen i utmattningsbelastade konstruktioner....
Transformativ infrastruktur – Innovationstävling
Projekttitel: Tillgängligt 2030 för att nå nollutsläpp 2045 Det strategiska innovationsprogrammet, InfraSweden2030, tillsammans med anläggningsbranschen (beställare, konsulter och entreprenörer) samt materialindustrin blev tillfrågade av Naturvårdsverket med flera svenska myndigheter (Energimyndigheten, Vinnova, Formas, Tillväxtanalys samt stiftelsen...