Tillståndsbedömning, prediktion och asset management i spåranläggningar

Projektet skulle utveckla en prediktiv tillståndsbaserad underhållsstrategi, för att väsentligt minska antalet rälsbrott i tunnelbanan. Projektet skulle testa verktyg och metoder i fält, med målet att verifiera och eventuellt justera de algoritmer som finns framtagna.

Genom en kontinuerlig datasamling med information om hur banan trafikeras och vilka drift- och underhållsåtgärder som genomförts kan olika drift- och underhållslösningar utvärderas och utvecklas. Samma information är även viktigt när analyser genomförs utifrån ett livscykelperspektiv och vilka lösningar som är samhällsekonomiska lönsamma. Genom projektet möter Sverige en internationell efterfrågan på attraktiva lösningar inom tillståndsbedömning och underhåll av transportinfrastruktur som kan ge Sverige en ny nisch på exportmarknaden.

Viktiga resultat som projektet gav

Syfte och mål med projektet var att utveckla en mätstrategi för tillståndsbedömning av järnvägsräls där moderna mätsensorer och datadrivna analysverktyg skulle användas för tester i Trafikförvaltningen Stockholms anläggning. Dessutom skulle en modell för prediktivt underhåll utvecklas med förslag på användning i underhållsverksamheten.

Långsiktiga effekter som förväntas

Genom kontinuerliga datainsamlingar och utveckling av prediktiv modell förväntas resultatet ge bättre kunskap om spåranläggningar och en möjlighet att anpassa underhållsarbetet efter rådande tillstånd. Detta ger ett bättre nyttjande av befintlig anläggning då möjlighet ges att balansera prestanda, ekonomiska medel och risker. Framtagen metodik är applicerbar på andra spåranläggningar, nationellt som internationellt, och kan nyttjas på en kommersiell marknad.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts genom att studera vanliga skador och genom fältbesök funnit en lämplig teststräcka för att utveckla och analysera en mätstrategi bestående av olika mätsensorer. En ingående mätsensor i mätstrategin, virvelström, har analyserats i laboratorium. En prediktiv modell har tagits fram genom att beskriva relevanta ingående parametrar för beräkning och ett fortsatt användande inom underhållsverksamheten.

Järnvägssystem

Kort om projektet

Tidplan:

2016/11/10 - 2018/12/31

Projektansvarig:

WSP

Projektledare:

Peter Östrand
peter.ostrand@wsp.com

Partners:

WSP

Region Stockholm

Luleå Tekniska Universitet

Kiwa Inspecta

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Posterpresentation 2018

Posterpresentation 2017