Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
![Väg genom tunnel](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/grayscale-photo-of-a-tunnel-3817912-e1709251012305.jpg)
Utveckling av tätningskomponent/teknik för korrosionsskydd av bergbultar
Projektet tar upp en av de viktigaste kritiska frågorna som upprepade gånger har erkänts i bergstödssystem: korrosion och följaktligen fel på bergbultarna i svensk gruv- och tunnelindustri. Felaktiga installationer av bergbultar förekommer ofta i form...
![Hängbro son slingrar sig fram i natten](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/city-view-during-night-787642-e1709251158273.jpg)
Effektivare underhåll av befintliga broar med digitala tvillingar
Rutinmässiga bro- och tunnelinspektioner består vanligtvis av visuella observationer. Förfarandet är starkt beroende av inspektörens erfarenhet. Vidare blir kunskapsöverföring från en besiktningsperiod till en annan svår när olika besiktningsmän genomför utredningen. Att kombinera optiska metoder...
![DMrail logga](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/DMrail_logo-e1709251757866.png)
DMrail – Digitalisering av underhåll för en hållbar transportinfrastruktur
Behovet av DMrail-projektet härrör från den ökade efterfrågan på järnvägsnätet både vad gäller transportvolymen och den förväntade nivån av serviceflexibilitet som behövs för det moderna livet. DMrail tittar på att förbättra befintliga underhållssystem för att...
![Järnväg i solnedgången](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/clouds-cloudy-country-552779-e1709131760597.jpg)
Detektion av spårskador i järnväg – Tågbaserade fältprov av prototyp
Bakgrund Inspektioner av järnvägsbefästningar eller rälsskador utförs med jämna mellanrum, och sker vanligtvis via manuella inspektioner eller via speciella mättåg. Många mätmetoder är dock svåra att implementera i reguljär tågtrafik och kräver oftast fri sikt...
![Big Bro logga](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2018/03/BigBrologo2.0.png)
Big Bro 2.0 – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur
Ett hållbart resursutnyttjande vid drift och underhåll av broar är viktigt för både kollektiva och privata transportnätsoperatörer. Men de optimala strategierna kan vara olika beroende på det faktiska fallet. Ett rationellt ramverk för beslutsfattande har...
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/pexels-fauxels-3184291.jpg)
Samverkan för en hållbar anläggningsbransch 2.0
Hållbarhet börjar bli en allt mer integrerad del av anläggningsbranschen och infrastrukturprojekt. Olika aktörer längs hela värdekedjan bedriver idag en rad olika initiativ inom hållbarhetsområdet i form av utvecklingsprojekt och liknande. I många fall saknas...
![Bil kör genom snöklätt landskap](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/car-road-road-trip-12875-e1709252133450.jpg)
Restsaltmodeller för beslutsstödsystem
I ett föränderligt klimat där allt större krav ställs på väghållare och vinterdriftsentreprenörer att åstadkomma en för trafikanterna acceptabel vintersdriftstandard samtidigt som de ekonomiska resurserna blir allt mer begränsade, ökar behoven av kostnadseffektiva metoder. Prognosstyrd...
![Järnvägsstation](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/10_Andrea-Sandberg_God-Ljudmiljo-i-StationsSamhallen-e1709120487337.jpg)
God ljudmiljö i stationssamhällen
Järnvägstrafiken förväntas öka de kommande decennierna och stora investeringar och satsningar kommer göras i Sverige. Förtätning runt stationer har en potential att skapa mer klimatneutrala transporter och resurssnålt resande. Men bullerproblematiken är en begränsande faktor...
![Person håller upp en liten jordglob framför landskap med berg](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/pexels-photo-346885-1-e1709289462802.jpeg)
Kartläggning av internationella FoU-program inom InfraSweden2030:s fokusområden
InfraSweden2030 är det första nationella program i Sverige i sitt slag inom transportinfrastrukturområdet. Programmet ska adressera olika aspekter inom transportinfrastruktur genom olika typer av aktiviteter och satsningar. Utmaningarna inom transportinfrastruktur är många medan programmets resurser...
![Illustration förstudie spårteknik](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/39_Mikael-Astrand_Forstudie-sparteknik-underhall-e1709289757988.jpg)
Effektivisering av metodik, produktionsteknik och maskinell utrustning för JVG-underhåll
Ett stort utvecklingsbehov har kunnat konstateras vid inledande studier avseende metoder och utrustning för reparationer och underhåll inom svensk spårteknik. Även om de föreslagna insatserna kräver både tid och pengar för att lyckas, så är...
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/07/Innovationer.jpg)
Patenterade innovationer och uppfinningar inom transportinfrastruktur
Genom att samla information om patenterade innovationer inom transportinfrastrukturområdet syftade projektet att dels underlätta prioritering av FoI-satsningar inom InfraSweden2030, dels skapa en informationskälla för branschens aktörer i deras utvecklingssatsningar. Projektets mål var att för InfraSweden2030:s...
![Diagram elektrisk resistivitetstomografi](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/elektrisk.jpg)
Kvalitetskontroll av markstabilisering med elektrisk resistivitetstomografi
Markstabilisering blir allt vanligare för exploatering av områden med dålig bärighet då det leder till stora ekonomiska besparingar jämfört med alternativa metoder. Det är också bra ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv då det eliminerar deponeringsbehov,...