Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
FAS 3 & 4, Prognosstyrd dynamisk vintervägdrift
Det finns behov att via branschöverskridande samverkan vidareutveckla och implementera restsaltmodeller i moderna vägväderprognoser samt att skapa funktionalitet för automatiserad saltspridning för att ytterligare kommersialisera beslutsstödsystem för vinterväghållning. Viktiga resultat som projektet gav Projektets mål...
Wavebreaker – verifiering av innovativ bullerdämpare
Projektet ville verifiera den bullerdämpande effekten av en ny innovativ dämpare för bullerskärmar gällande tågbuller. Produkten, som heter Wavebreaker, är patentsökt i december 2018 och erbjuder en helt ny teknik på bullerdämpningsmarknaden med positiva ekonomiska,...
Ultraljudsmetod för tillståndskontroll av bergbultar i infrastrukturprojekt och gruvindustri
Viktiga resultat som projektet gav Projektet syftade till att utveckla en ultraljudsteknik och en prototyp av ett instrument för tillståndskontroll av bergbultar, både vid nyinstallation och vid planering av underhåll av äldre installationer. I dagsläget...
Tåginducerade vibrationer i byggnader – testfundament för utvärdering av jord-struktur interaktion
Genom att förlägga bostäder och kontorsbyggnader i närhet till järnvägsspår kan behovet av goda kommunikationer och täta urbana miljöer tillgodoses. Då tunga fordon färdas på räls genereras vibrationer i marken och i närliggande byggnader. Dessa...
TACK – Tunnlar Automatisk spriCK Övervakning genom Maskininlärning
Bergtunnlar i Sverige bärs normalt upp med ett tunt lager fiberarmerad sprutbetong i kombination med bergbultar. Sprickor i sprutbetongen kan leda till att stödsystemet går sönder och deras existens och bredd bör därför noteras vid...
Resurseffektivt koordinerat underhåll och förnyelse av gator och VA-ledningar – REKO
För att minska störningar vid anläggningsarbeten i urbana gatumiljöer passar olika aktörer på att genomföra åtgärder samtidigt. På så vis undviks störningar längre fram, men det kan vara mer resurskrävande och klimatpåverkande eftersom de olika...
LIVAR – Livslängdsoptimering av räler
Nyhetsvärdet och idén bakom projektet var att förlänga livslängden på långa räler genom att använda en nyutvecklad högproduktiv påsvetsmetod, där ett lager material appliceras på toppen av rälen ute i spåret. En livscykelbetraktelse(utförd av RISE...
Körbarhetsanalyser i tågsimulator ger möjlighet att i förväg prova infrastruktur
Projekterare kan idag inte prova körbarheten för en planerad bansträckning. Skattningar baseras på Railsys, som beräknar gångtider baserat på lokens dragkraft och hastighetsdiagram samt vikt och längd på varje fordon. Det finns krav på körbarhetsanalyser...
Kvantifiering av barriäreffekter av transportinfrastruktur
Järn- och motorvägar skapar effektiva förbindelser men kan samtidigt också skapa barriärer i lokala mobilitetsnätverk. Dessa barriärer leder till minskad gång- och cykeltrafik vilket försvårar omställning till klimatneutrala transporter samt leder till sämre folkhälsa. Barriärerna...
Förbättrad metod för paltning av bergbult
Projektet tar upp en av de viktigaste kritiska frågorna som upprepade gånger har erkänts i bergstödssystem: korrosion och följaktligen fel på bergbultarna i svensk gruv- och tunnelindustri. Felaktiga installationer av bergbultar förekommer ofta i form...
Effektivare underhåll av befintliga broar med digitala tvillingar
Rutinmässiga bro- och tunnelinspektioner består vanligtvis av visuella observationer. Förfarandet är starkt beroende av inspektörens erfarenhet. Vidare blir kunskapsöverföring från en besiktningsperiod till en annan svår när olika besiktningsmän genomför utredningen. Att kombinera optiska metoder...
DMrail – Digitalisering av underhåll för en hållbar transportinfrastruktur
Behovet av DMrail-projektet härrör från den ökade efterfrågan på järnvägsnätet både vad gäller transportvolymen och den förväntade nivån av serviceflexibilitet som behövs för det moderna livet. DMrail tittar på att förbättra befintliga underhållssystem för att...