Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
Innovationspartnerskapet – Uppkopplade Vägytemätningar
Bakgrund InfraSweden finansierar innovationsprojekt som syftar till att nå en mer hållbar transportinfrastruktur. För att nå hela vägen till implementering krävs ofta nödvändiga anpassningarna av regelverk, verksamhet och affärsmodeller. Ansvaret för att skapa förutsättningar för...
Mot en klimatneutralt och resurseffektiv markstabilisering tillsatsmedel
Detta projekt syftade till att möjliggöra en mer hållbar transportinfrastruktur i Sverige genom att ersätta cement som används för markstabilisering med tillgängligt industriavfall eller minimala naturresurser, vilket i sin tur inte bara gynnar klimatneutralitetsmålen utan...
Innovationstävling – InfraAwards 2021
InfraSweden har det specifika uppdraget att genom olika projekt och aktiviteter skapa innovationer som bidrar till utveckling av transportinfrastrukturområdet. Ett led i detta är att arrangera innovationstävlingar för att stimulera multidisciplinär samverkan och snabba upp...
Ta fram metod för innovationscoachning av småföretag i byggbranschen
Programmet Bygginnovationen (2011- 2018) initierade innovationsprojekt i syfte att nå kommersialisering och har fungerat som ett ”instegsprogram” där idéer ofta testats för första gången. På många sätt har programmet varit framgångsrikt, ex givit aktörer möjligheten...
Förstudie för Guide för nyttiggörande forsknings- och innovationsprojekt i samhällsbyggnadssektorn
Projektet ska lägga grunden för en praktisk guide för de som vill öka en sin förmåga att implementera ny teknologi och arbetssätt från kunskapsfronten. Viktiga resultat som projektet gav Genom att projektet gjort en litteraturgenomgång,...
Införandet av Digital Vinterväglagsinformation för Effektiv och Hållbar Kommunal Vinterväghållning
En kostnadseffektiv och hållbar vinterväghållning som uppfyller beslutade kvalitetsnivåer kräver effektiva verktyg för väglagsprognostisering, åtgärdsplanering samt effektiva metoder för genomförande, uppföljning av åtgärderna och dess effekter. Dagens vinterväghållningsverksamhet på det kommunala vägnätet planeras, utförs och...
Växel med vertikalt rörlig korsningsspets för spårburen stadstrafik
Mål, syfte och förväntad nytta Dagens växlar för spårburen trafik är känsliga för yttre påverkan, underhållskrävande, orsakar driftstörningar, förseningar etc. Vertex Sweden AB (Vertex) arbetar sedan flera år tillbaka med att utveckla en driftsäker och...
Rikare grannskap – Mobilitetslösningar som minskar bilanvändning och möjliggör nya bostäder och stadsutveckling i befintliga bostadsområden
För att minska klimatutsläpp, trängsel och miljöproblem krävs omställning av dagens samhällsstrukturer mot ökad resurseffektivitet och minskat bilresande. Cirka 80 % av boendes klimatpåverkan är kopplade till transporter till och från bostaden. I Sverige är...
ReRail – Nytt resurseffektivt rälssystem
Rälen är en kritisk komponent i banöverbyggnaden, med stor påverkan av hela järnvägssystemetsprestanda genom tillförlitlighet och tillgänglighet på järnvägen. Punktlighet och merförseningstiderpåverkas också av rälen, likväl säkerheten på spåret. ReRail är ett nytt rälkoncept som...
Lösningar för snabbare utveckling av skogsbilvägar
https://youtu.be/PO7YpnwZQdE?si=gKE4CpQ-PZluFAdX Mål, syfte och förväntad nytta Det aktuella projektet syftade till att utveckla skogsvägarna i Sverige för att främja smidig transport av skogsråvara även under kritiska klimatförhållanden och under hög totalvikt från lastbilar. Projektet skulle...
LifeExt-2-Implementation
Mål, syfte och förväntad nytta Många broar har nått sin tekniska livslängd och kostsam uppdatering behövs. Det finns högeffektiva metoder som kan användas för att förnya utmattningslivet för broarna genom att lokalt reparera de mest...
Biobaserade trafikskyltar för en hållbar trafikmiljö
Trafikskyltar tillverkas idag huvudsakligen av aluminium eller fossilbaserade fiberförstärkta kompositer. Syftet med projektet var att bidra till en klimatneutral transportinfrastruktur genom att erbjuda nya produkter baserade på förnybara råvaror för att ersätta de befintliga lösningarna...
