Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.

Biobaserade trafikskyltar för en hållbar trafikmiljö
Trafikskyltar tillverkas idag huvudsakligen av aluminium eller fossilbaserade fiberförstärkta kompositer. Syftet med projektet var att bidra till en klimatneutral transportinfrastruktur genom att erbjuda nya produkter baserade på förnybara råvaror för att ersätta de befintliga lösningarna...

Affärslogik – klimat och resurseffektiva logiksystem för masshantering
Viktiga resultat som projektet gav Syftet med projektet har varit att utveckla planerings-, och beslutsstöd för mer cirkulär masshantering. Projektet har visat att kunskap inom bygglogistik och dess affärsmodeller kan stödja utvecklingen av masslogistik. Masslogistik...

Upphandling för innovation
Den offentliga upphandlingen i Sverige omsätter omkring 800 miljarder kronor per år, vilket svarar mot omkring 18% av bruttonationalprodukten. Inom EU genomförs offentliga upphandlingar för omkring 2 000 miljarder Euro årligen, vilket motsvarar 19% av...

Campus2030 – Enabling Systemic Solutions for Smart Roads
Med tillkomsten av smarta transporter kan infrastruktur inte längre ses som en statisk del av lösningen, där möjliga "smarta" IT-komponenter bara placeras i vägkroppen/vägytan. Inte heller kan "vägen" och den tillhörande industrin längre fungera som...

iBridge – Uppkoppling, digitalisering, automation och AI i transportinfrastrukturen
Trafikverket och Sveriges kommuner förvaltar tillsammans över 29 000 broar, därtill kommer enskilt ägda broar samt broar ägda av svenskt näringsliv. Statusen på vår broinfrastruktur har stor betydelse för svensk industris konkurrenskraft. En analys av...

Smart flöde av tillgångsinformation för transportinfrastrukturen (SmartFlow)
Syftet med projektet var att utveckla och demonstrera processer och en teknisk lösning för att möjliggöra automatiserade, effektiva och öppna informationsflöden rörande data om transportinfrastruktur. Det ger ökade möjligheter till gemensamt utnyttjande av data i...

Mätbara klimatkrav i upphandling för ett hållbart byggande – fokus anläggningsmaskiner
För effekt av klimatkrav i upphandlingar, krävs att kraven går att mäta och följs upp. Det finns en uppsjö av övergripande mål, såsom 70 procentsmålet för transportsektorn till 2030, Trafikverkets mål att minska klimatpåverkan med...

Dynamisk optimering för utveckling av klimatneutrala betongkonstruktioner
Nya krav på utveckling av innovativa klimatneutrala betongkonstruktioner ställs från beställarsidan. Den nuvarande dimensioneringsprocessen och projekteringsverktygen är robusta och syftar till att uppfylla de funktionella tekniska kraven så att de överensstämmer med gällande lagstiftning och...

Nästa steg ”innovationstävling”- finansieringslösningar
Naturvårdsverkets innovationstävling ”Transformativ infrastruktur” genomfördes hösten 2017 – våren 2018. Tävlingen gick ut på att besvara frågan “Hur skulle Öresundsbron byggas år 2045 med nollutsläpp av växthusgaser?” med ett antal innovationskoncept. I tävlingen delades tävlingsdeltagare...

Innovationskluster Infra
Viktiga resultat som projektet gav Projektet syftade till att starta upp ett innovationskluster för att ta innovationskoncepten från tävlingen "Transformativ infrastruktur" vidare mot implementering. En första klusterträff kring tävlingens utvecklingsspår multifunktionalitet och havsodlade konstruktioner planerades...

Kartläggning av kommuners och regioners utmaningar inom transportinfrastruktur och innovationer
Projektets syfte var att kartlägga kommuners och regioners utmaningar vad gäller transportinfrastruktur och se över möjligheterna att ta tillvara på engagemang och initiativ. Ytterligare syfte med projektet var att kunna hitta nya partners och arenor...

Nollmätning för InfraSweden2030:s långsiktiga mål
Projektets målsättning var att skapa bättre förutsättningar för InfraSweden2030:s måluppföljninggenom att undersöka mätmetodik för uppställda mål och göra nollmätning för programmetsstartår 2015. Målet var att för utpekade programmål i färdplan och effektlogik göra en nollmätning...