Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.

Förstudie om cirkulär gatubelysning
Bara Trafikkontoret Stockholm, Göteborg och Trafikverket äger ungefär 500 000 armaturer. Trafikkontoret Stockholm byter årligen ut cirka 6 000 armaturer. Hela Sveriges armaturbestånd uppskattas ligga runt 2 miljoner armaturer. I samband med utbytet till LED-belysning...

Infra4.0 – Etablering av plattform för transportinfrastrukturens systeminnovation
Mål, syfte och förväntad nytta Det övergripande syftet med Infra 4.0 är en ökad innovationskraft för att förbättra behovsägarnas förmåga att nå sina trafik-, klimat- och näringspolitiska mål, och samtidigt öka lönsamheten och konkurrenskraften för...

InfraAwards 2023 Innovationstävling inom cirkularitet
InfraSweden har det specifika uppdraget att genom olika projekt och aktiviteter skapa innovationer som bidrar till utveckling av transportinfrastrukturområdet. Ett led i detta är att arrangera innovationstävlingar för att stimulera multidisciplinär samverkan och snabba upp...

FlexCharge
Det världsomspännande upptaget av elfordon (EV) är på rätt spår med Net Zero Emission-planerna uppnått 2050, med realistiska prognoser för att nå 300 miljoner sålda elbilar över hela världen 2030. Bristen på laddningsinfrastruktur försenar dock...

AMANDA: Anpassningsbar monitorering och underhåll för säker väginfrastruktur
För att minska antalet olyckor på länsvägar och i stadstrafik (de står för 52% resp 39% av antalet dödsfall i trafiken) behöver avancerade monitoreringssystem, varningsmetoder och underhållstekniker utvecklas för att bl.a. identifiera brister och möjliggöra...

Metod för projektuppföljning av långsiktiga effekter
Eftersom innovation i samhällsbyggnadssektorn tar tid och statsstödsreglerna inte medger finansiering i kommersialiseringsfasen har InfraSweden sällan möjlighet att stötta projekten hela vägen till nyttiggörande. Programmet måste därför följa upp projektens effekter en tid efter att...

Byggnation, funktion och uppföljning av multifunktionella konstruktioner för klimatanpassning
Mål, syfte och förväntad nytta Klimatet förändras på ett sätt som gör det ohållbart att bygga vägar och gator på det sättet vi har gjort. All fler kraftiga regn och värmeöar är några av de...

Nya processer och verktyg för klimatanpassad transportinfrastruktur i täta, hållbara städer
Syftet med detta projekt var att bidra till en mer hållbar planering med fokus på förbättrad klimatanpassning av transportinfrastruktur i och kring städer. Projektet var en pilotstudie där processer och verktyg för att integrera klimatanpassning...

Ett uppdaterat regelverk för anpassning av transportinfrastrukturen till framtidens krav
Mål, syfte och förväntad nytta Projektidén är att ett uppdaterat regelverk är en förutsättning för att begränsa negativa effekter av klimatförändringar genom att anpassa ny och befintlig transportinfrastruktur. Projektets syfte är att bidra till att...

Genomsläpplig asfalt för skyfall
Projektets syftet var att utnyttja och utvärdera möjligheten att införa genomsläpplig asfaltbeläggning i Sverige. Viktiga resultat som projektet gav Med målet att förhindra effekter av kraftiga regn som översvämningar, vattenföroreningar och trafikolyckor genom att använda...

Dynamisk klimatanpassningsstrategi för en kustnära järnväg i södra Sverige
Huvudsyftet med denna forskning var att testa om metoden Dynamic Adaptation Policy Pathways (DAPP) har potential för dynamisk anpassningsplanering av järnvägsinfrastruktur. Viktiga resultat som projektet gav Med järnvägen i Trelleborg som fall testade vi DAPP-metoden...

Klimatanpassning av järnvägsinfrastrukturunderhåll -(ClimRail)
Syfte och mål ClimRail syftar till att utveckla ett ramverk för beslutsstöd baserat på Reliability-Centered Maintenance (RCM) för att anpassa järnvägsunderhållet till de negativa effekterna av klimatförändringar. Projektets mål är: Utveckla och validera risk-baserade metoder...