Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
Botniabanan, Artificiell Frysning av Finkornig Jord
En tendens i dagens anläggningsbyggande är ökade krav på kvalitet, kortare byggtid, och minskad omgivningspåverkan. Frysning av jord är en naturmiljövänlig metod som internationellt stadigt ökar i omfattning. Metoden används i huvudsak för att stabiliseraoch...
Regelverkshinder för innovativa lösningar för GC-vägar
Omfattande regelverk som utvecklas långsamt är en utmaning och lyfts ofta som ett hinder för innovation, och beprövade lösningar väljs i och med att det är möjligt att göra ”copy/paste” på tidigare genomförda projekt. Detta...
Nye Veier är något för Sverige! – fortsättningsprojekt om handlingsplan
Det tidigare InfraSwedenprojektet Är Nye Veier något för Sverige? konkluderade att det finns en potential att implementera en liknande typ av organisations i Sverige. Bidraget från att etablera Nye Veier i Norge är att etablerade...
Sensorflotta för autonom tillståndsövervakning av järnväg
För att gå mot ett autonoma underhållet av vår järnvägsinfrastruktur behöver järnvägsbranschen metodiskt utveckla system för tillståndsövervakning av järnvägens olika delsystem och komponenter. Järnvägsbefästningar är en av många komponenter i ett järnvägssystem som kräver återkommande...
Hur störta ”omständigheternas diktatur” i infrastrukturbranschen?
Flera livscykelanalyser och vetenskapliga studier har under senare år konstaterat att det är möjligt att reducera växthusgasutsläpp från byggande, drift och underhåll av infrastruktur med upp till 50 % med användande av dagens bästa tillgängliga...
Klimatanpassning av infrastrukturen – en förstudie
Klimatförändringen går snabbt, inte minst här i Norden. Vi behöver kraftsamla för att både minska storleken på klimatförändringarna men också förstärka den byggda miljön och inte minst infrastrukturen för att anpassa den till effekten av...
Är Nye Veier något för Sverige?
Den svenska transportinfrastrukturen står inför ett paradigmskifte men har redan i utgångsläget en utmanande situation med att hantera nya infrastrukturprojekt, eftersatt underhåll och klimatmål. Sektorns oförmåga att hantera dessa utmaningar är en risk, och ett...
Införande av virtuella vägväderstationer med hjälp av uppkopplade fordon
Projektet syftade till att genom uppkopplade fordon generera en geografiskt mer heltäckande och kostnadseffektiv vägyteinformation än vad dagens VVIS system är kapabelt till. Dagens VVIS är kostsamma, kräver underhåll och är inte skalbara på samma...
Hållbara transporter inom markentreprenader med hjälp av energilager
Detta är en studie av energilager inom bygg och anläggningsarbeten med syfte att undersöka om de kan underlätta elektrifieringen av maskiner och fordon. Genom att använda energilager under ett helt projekt får vi kunskap om...
Förenklad och hållbar cykelbanedesign utanför stadskärnor
Dagens cykelinfrastruktur utanför tätorter är bristfällig i Sverige och kräver ofta cykling på vägrenen vid högtrafikerade vägbanor med höga hastigheter. Detta äventyrar potentialen för cykling på landsbygden. Anledningar till bristen på cykelvägar är bland annat...
Framtidens depåladdningskoncept – För en skalbar och snabb omställning av transportsektorn
Sammanfattning av ursprunglig projektplan Aktörer, från olika branscher, energi, handel och laddtillverkare har gått samman med Lunds tekniska högskola för att verifiera ett skalbart värdeerbjudande och depåladdningskoncept med laddskenor. Konceptet ska vara det mest kostnadseffektiva...
Beslutsstöd med sensordata från spårtrafiken
Beslutsstöd via sensordata från spårtrafik och infrastruktur för ökad resurseffektivitet – Hur information från spårfordon och infrastruktur kan omvandlas till kloka beslut, som minskar påverkan från energi och eleffekt samt frigör kapacitet i kollektivtrafiken. Den...