Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
Ett uppdaterat regelverk för anpassning av transportinfrastrukturen till framtidens krav
Bakgrund Utgångspunkten är Eurokod, ett gemensamt Europeiskt regelverk som berör samtliga bygg- och anläggningsprojekt i Sverige. De vägledningar, verktyg, metodiker som tas fram som stöd till projektering med Eurokod kommer därför att kunna nyttjas för...
Genomsläpplig asfalt för skyfall
Projektets syftet var att utnyttja och utvärdera möjligheten att införa en ny typ av genomsläpplig asfaltbeläggning i Sverige. Viktiga resultat som projektet gav Med målet att förhindra effekter av kraftiga regn som översvämningar, vattenföroreningar och...
Dynamisk klimatanpassningsstrategi för en kustnära järnväg i södra Sverige
Huvudsyftet med denna forskning var att testa om metoden Dynamic Adaptation Policy Pathways (DAPP) har potential för dynamisk anpassningsplanering av järnvägsinfrastruktur. Viktiga resultat som projektet gav Med järnvägen i Trelleborg som fall testade vi DAPP-metoden...
Klimatanpassning av järnvägsinfrastrukturunderhåll -(ClimRail)
Syfte och mål ClimRail syftar till att utveckla ett ramverk för beslutsstöd baserat på Reliability-Centered Maintenance (RCM) för att anpassa järnvägsunderhållet till de negativa effekterna av klimatförändringar. Projektets mål är: Utveckla och validera risk-baserade metoder...
AI Factory Railway: Prognostics and health management av kontaktledning för klimatanpassning (AIFR-PHMC)
Goal, purpose and expected benefit Railway overhead catenary is an important asset for low-carbon footprint railways. But overhead catenary wires are exposed to several climate parameters at the micro scale and macro scale thus affecting...
Bifrost – Bimodulär formbar robust träbro
InfraLighter Awards vinnande konceptet, Bifrost är en innovativ gång- och cykelbro, volymmässigt konstruerad till över 90% i naturens lättaste konstruktionsmaterial, trä. Det ger en bro med 40 m spännvidd, en vikt på under 20 ton,...
Beställarnätverk för en klimatneutral anläggningssektor – Fas 2
Syfte och mål Syftet med beställarnätverket är att samla och stödja offentliga beställare i arbetet att nå en klimatneutral anläggningssektor genom upphandling som främjar innovation. För att klara detta krävs samverkan över hela sektorn varför...
Digital geoteknisk förvaltningsplattform
Projektidé Digital geoteknisk förvaltningsplattform korades till vinnare i tävlingen Infra Awards 2021. Med jury-motiveringen: Med ett bevisat prov på uthållighet och ett genuint intresse av att hitta en holistisk lösning på ett utbrett problem inom...
Klimatneutrala anläggningsprojekt –vad är det?
Bygg-och anläggningssektorn har som mål att bli klimatneutralsenast år 2045, men det är oklart hur målet ska nås. Bland annat saknas en branschgemensam definition av ett klimatneutralt anläggningsprojekt samt metoder för att verifiera åtgärder som...
Botniabanan, Artificiell Frysning av Finkornig Jord
Bakgrund En tendens i dagens anläggningsbyggande är ökade krav på kvalitet, kortare byggtid, och minskad omgivningspåverkan. Frysning av jord är en naturmiljövänlig metod som internationellt stadigt ökar i omfattning. Metoden används i huvudsak för att...
Regelverkshinder för innovativa lösningar för GC-vägar
Omfattande regelverk som utvecklas långsamt är en utmaning och lyfts ofta som ett hinder för innovation, och beprövade lösningar väljs i och med att det är möjligt att göra ”copy/paste” på tidigare genomförda projekt. Detta...
Nye Veier är något för Sverige! – fortsättningsprojekt om handlingsplan
Det tidigare InfraSwedenprojektet Är Nye Veier något för Sverige? konkluderade att det finns en potential att implementera en liknande typ av organisations i Sverige. Bidraget från att etablera Nye Veier i Norge är att etablerade...
