Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
FlexCharge
Det världsomspännande upptaget av elfordon (EV) är på rätt spår med Net Zero Emission-planerna uppnått 2050, med realistiska prognoser för att nå 300 miljoner sålda elbilar över hela världen 2030. Bristen på laddningsinfrastruktur försenar dock...
AMANDA: Anpassningsbar monitorering och underhåll för säker väginfrastruktur
För att minska antalet olyckor på länsvägar och i stadstrafik (de står för 52% resp 39% av antalet dödsfall i trafiken) behöver avancerade monitoreringssystem, varningsmetoder och underhållstekniker utvecklas för att bl.a. identifiera brister och möjliggöra...
Metod för projektuppföljning av långsiktiga effekter
Eftersom innovation i samhällsbyggnadssektorn tar tid och statsstödsreglerna inte medger finansiering i kommersialiseringsfasen har InfraSweden sällan möjlighet att stötta projekten hela vägen till nyttiggörande. Programmet måste därför följa upp projektens effekter en tid efter att...
Byggnation, funktion och uppföljning av multifunktionella konstruktioner för klimatanpassning
Mål, syfte och förväntad nytta Klimatet förändras på ett sätt som gör det ohållbart att bygga vägar och gator på det sättet vi har gjort. All fler kraftiga regn och värmeöar är några av de...
Nya processer och verktyg för klimatanpassad transportinfrastruktur i täta, hållbara städer
Syftet med detta projekt var att bidra till en mer hållbar planering med fokus på förbättrad klimatanpassning av transportinfrastruktur i och kring städer. Projektet var en pilotstudie där processer och verktyg för att integrera klimatanpassning...
Ett uppdaterat regelverk för anpassning av transportinfrastrukturen till framtidens krav
Mål, syfte och förväntad nytta Projektidén är att ett uppdaterat regelverk är en förutsättning för att begränsa negativa effekter av klimatförändringar genom att anpassa ny och befintlig transportinfrastruktur. Projektets syfte är att bidra till att...
Genomsläpplig asfalt för skyfall
Goal, purpose and expected benefit The purpose is to exploit and evaluate the possibility of introducing permeable asphalt surfacing in Sweden. The studied material will be based on a polyurethane binder previously tested in pilots...
Dynamisk klimatanpassningsstrategi för en kustnära järnväg i södra Sverige
Huvudsyftet med denna forskning var att testa om metoden Dynamic Adaptation Policy Pathways (DAPP) har potential för dynamisk anpassningsplanering av järnvägsinfrastruktur. Viktiga resultat som projektet gav Med järnvägen i Trelleborg som fall testade vi DAPP-metoden...
Klimatanpassning av järnvägsinfrastrukturunderhåll -(ClimRail)
Syfte och mål ClimRail syftar till att utveckla ett ramverk för beslutsstöd baserat på Reliability-Centered Maintenance (RCM) för att anpassa järnvägsunderhållet till de negativa effekterna av klimatförändringar. Projektets mål är: Utveckla och validera risk-baserade metoder...
AI Factory Railway: Prognostics and health management av kontaktledning för klimatanpassning (AIFR-PHMC)
Goal, purpose and expected benefit Railway overhead catenary is an important asset for low-carbon footprint railways. But overhead catenary wires are exposed to several climate parameters at the micro scale and macro scale thus affecting...
Bifrost – Bimodulär formbar robust träbro
InfraLighter Awards vinnande konceptet, Bifrost är en innovativ gång- och cykelbro, volymmässigt konstruerad till över 90% i naturens lättaste konstruktionsmaterial, trä. Det ger en bro med 40 m spännvidd, en vikt på under 20 ton,...
Beställarnätverk för en klimatneutral anläggningssektor – Fas 2
Syfte och mål Syftet med beställarnätverket är att samla och stödja offentliga beställare i arbetet att nå en klimatneutral anläggningssektor genom upphandling som främjar innovation. För att klara detta krävs samverkan över hela sektorn varför...