Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
![Järnvägsspår](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/climRail-e1708735619765-1.png)
Klimatanpassning av järnvägsinfrastrukturunderhåll -(ClimRail)
Goal, purpose and expected benefit The goal of ClimRail is to develop decision-support methodologies and tools based on Reliability-Centered Maintenance (RCM) concept, to adapt the maintenance program of railway tracks, to the adverse effects of...
AI Factory Railway: Prognostics and health management av kontaktledning för klimatanpassning (AIFR-PHMC)
Goal, purpose and expected benefit Railway overhead catenary is an important asset for low-carbon footprint railways. But overhead catenary wires are exposed to several climate parameters at the micro scale and macro scale thus affecting...
![Gångbro genom stad](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/bifrost-e1708735757686-1.png)
Bifrost – Bimodulär formbar robust träbro
InfraLighter Awards vinnande konceptet, Bifrost är en innovativ gång- och cykelbro, volymmässigt konstruerad till över 90% i naturens lättaste konstruktionsmaterial, trä. Det ger en bro med 40 m spännvidd, en vikt på under 20 ton,...
![Personer runt konferensbord](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/pexels-christina-morillo-1181403-e1708861960733.jpg)
Beställarnätverk för en klimatneutral anläggningssektor – Fas 2
Syfte och mål Syftet med beställarnätverket är att samla och stödja offentliga beställare i arbetet att nå en klimatneutral anläggningssektor genom upphandling som främjar innovation. För att klara detta krävs samverkan över hela sektorn varför...
![Personer på byggarbetsplats / geoteknik](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Digital-Geoteknisk-forvaltningsplattform-e1708862128322.png)
Digital geoteknisk förvaltningsplattform
Projektidé Digital geoteknisk förvaltningsplattform korades till vinnare i tävlingen Infra Awards 2021. Med jury-motiveringen: Med ett bevisat prov på uthållighet och ett genuint intresse av att hitta en holistisk lösning på ett utbrett problem inom...
![Lyftkranar i solnedgång](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/sunset-g92f1170a5_1920-e1708862271635.jpg)
Klimatneutrala anläggningsprojekt –vad är det?
Bygg-och anläggningssektorn har som mål att bli klimatneutralsenast år 2045, men det är oklart hur målet ska nås. Bland annat saknas en branschgemensam definition av ett klimatneutralt anläggningsprojekt samt metoder för att verifiera åtgärder som...
![Grävmaskiner på byggarbetsplats](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/construction-site-gecf6d7f10_1920-e1708862388685.jpg)
Botniabanan, Artificiell Frysning av Finkornig Jord
En tendens i dagens anläggningsbyggande är ökade krav på kvalitet, kortare byggtid, och minskad omgivningspåverkan. Frysning av jord är en naturmiljövänlig metod som internationellt stadigt ökar i omfattning. Metoden används i huvudsak för att stabiliseraoch...
![Skylt gång/cykel-bana](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/ll.jpeg)
Regelverkshinder för innovativa lösningar för GC-vägar
Omfattande regelverk som utvecklas långsamt är en utmaning och lyfts ofta som ett hinder för innovation, och beprövade lösningar väljs i och med att det är möjligt att göra ”copy/paste” på tidigare genomförda projekt. Detta...
![Väg vid fjord](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/martine-jacobsen-j_SBw6AlTX0-unsplash-e1708863165304.jpg)
Nye Veier är något för Sverige! – fortsättningsprojekt om handlingsplan
Det tidigare InfraSwedenprojektet Är Nye Veier något för Sverige? konkluderade att det finns en potential att implementera en liknande typ av organisations i Sverige. Bidraget från att etablera Nye Veier i Norge är att etablerade...
![Tågräls med korta tåg](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/railroad-g5996e516c_1920-e1709076591961.jpg)
Sensorflotta för autonom tillståndsövervakning av järnväg
För att gå mot ett autonoma underhållet av vår järnvägsinfrastruktur behöver järnvägsbranschen metodiskt utveckla system för tillståndsövervakning av järnvägens olika delsystem och komponenter. Järnvägsbefästningar är en av många komponenter i ett järnvägssystem som kräver återkommande...
![Vägskylt "CO2"](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/nyckelfaktorer-e1708862674605.jpg)
Hur störta ”omständigheternas diktatur” i infrastrukturbranschen?
Flera livscykelanalyser och vetenskapliga studier har under senare år konstaterat att det är möjligt att reducera växthusgasutsläpp från byggande, drift och underhåll av infrastruktur med upp till 50 % med användande av dagens bästa tillgängliga...
![Person cyklar på cykelbana längs med blåsigt hav](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/klimatanpassning-2-e1708862791993.jpg)
Klimatanpassning av infrastrukturen – en förstudie
Klimatförändringen går snabbt, inte minst här i Norden. Vi behöver kraftsamla för att både minska storleken på klimatförändringarna men också förstärka den byggda miljön och inte minst infrastrukturen för att anpassa den till effekten av...