Långsiktigt hållbar spårväxel

Projektsammanfattning

Projektet ska installera en vertikal spårväxel utefter Inlandsbanan. Inlandsbanan AB (somägs av 19 kommuner längs Inlandsbanan sträckning) ställer upp med testplats på en avsina bangårdar. Växeln ska användas i provdrift med de restriktioner somTransportstyrelsen utfärdar och därmed testas i verklig miljö. Med hjälp av Mittuniversitetet skall mätningar utgöras och beräkningar göras för att kunna värderaskillnader i kostnader för underhåll, livslängd och energiförbrukning. Dessa effekter har stor effekt på resursförbrukningen för infrastrukturen.

Dagens växlar för spårtrafik är känsliga för yttre påverkan, underhållskrävande, orsakar driftstörningar, förseningar etc. Vertex Sweden AB (Vertex) arbetar sedan flera år tillbakamed att utveckla en driftsäker och resurseffektiv växel för spårtrafik, såväl för järnväg somför spårväg och tunnelbana. Vertex växeluppfinning bygger på en idé/lösning därväxeltungan rör sig i vertikalled istället för i horisontalled som är och har varit den påmarknaden förhärskande metoden i århundraden, alltsedan järnvägens begynnelse.

Vertex har tillverkat en vertikal växelprototyp för spårtrafik och den har under 2018-2020 testas i testmiljö i Kil, där växelprototypen under drygt två års tid har utfört 230.000 växlingar. Testresultaten har utfallit till stor belåtenhet.

Syfte och mål 

Den vertikala spårväxeln ska bidra till en ökad cirkularitet i infrastrukturen genom att livslängden förlängs samtidigt som underhåll, felavhjälpning och elförbrukning kraftigt minskas. De konkreta målen för detta projekt är:

  • Växeln godkänd för drift enligt Transportstyrelsens regelverk.
  • LCC-kalkyl med jämförelse mot ordinarie spårväxlar.

Syfte, mål och effekter i ett större perspektiv, ett samhällsperspektiv, är att en utbyggd, pålitlig och kostnadseffektiv spårtrafik, skall ge upphov till ett ökat användande av spårtrafik för både person- och godstransporter. Detta är bra för samhället och miljön, dels på grund av den minskade energi- och resursförbrukningen, dels på grund av minskade koldioxidutsläpp och en minskad miljö- och klimatpåverkan. Därtill är det bra för person- och trafiksäkerheten rent allmänt, eftersom person- och godstransporter med spårtrafik ersätter vägtrafik och är betydligt säkrare och ger upphov till klart färre olyckor.

Projektets behovsägare

​​Inlandsbanan, Trafikverket och EU: s infrastrukturmarkand.​ 

Planerat upplägg och genomförande

Sättande av organisation, administrativa rutiner, uppstartsmöte för projektgrupp. Huvudansvarig: Consat. Lokalisering av geografisk plats, Inventering av bangård, se över lämpliga platser för att anlägga testanläggningen i anslutning till driftplats eller bangård, där fullstora tåg kan trafikera växeln utan att det påverkar ordinarie trafik. Huvudansvarig: Inlandsbanan, Planering med Inlandsbanan. Fördjupad planering av projektet tillsammans med Inlandsbanans enhet Spår och Väg. Huvudansvarig: Consat.

Kort om projektet

Tidplan:

2024/05/15 - 2027/04/30

Projektansvarig:

Consat Engineering AB

Projektledare:

Patrik Nilsson
patrick.nilsson@consat.se

Partners:

Consat AB

Elfördel i Alingsås AB

Logistica Consulting AB

Mittuniversitetet

Ve'rtex Sweden AB

Waplans Mekaniska Sundsvall AB

Inlandsbanan (IBAB) AB

Mer information