Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/06/Circular.png)
State of the art, cirkuläritet i transportinfrastruktur
Temat för InfraSwedens projektutlysning som öppnar i november 2023 är cirkularitet. Syftet med detta projekt var att höja innovationsprogrammets kompetens inom området cirkuläritet och peka ut möjliga innovationsområden för programmet som kan adresseras i 2023-års...
![Skunk i gräs](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Picture1-2.png)
Systematisk kunskapsspridning för klimatomställning – SKUNK
Bakgrund Detta projekt bygger vidare på främst följande: Scenarier för branschens klimatomställning framtagna inom forskningsprogrammet Mistra Carbon Exit (MCE) Hindersanalys inom MCE, genomförd av WSP Det enskilda projektet ”Hur störta omständigheternas diktatur i infrastrukturbranschen?” inom...
![Lastbil som saltar cirkulärt](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Picture1-1.png)
Förstudie: Cirkulärt salt för hållbart vägunderhåll – Möjligheter och utmaningar
Salt som används för vinterväghållning och dammbindning i vägunderhåll är en för samhället kvalitetskritisk produkt. Samhället drabbas av mycket stora störningar och kostnader, om behovet inte kan tillgodoses. Över tid har tillgången på salt i...
![Verktyg på bord](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Picture1-e1708698015101.png)
Förstudie om cirkulär gatubelysning
Bara Trafikkontoret Stockholm, Göteborg och Trafikverket äger ungefär 500 000 armaturer. Trafikkontoret Stockholm byter årligen ut cirka 6 000 armaturer. Hela Sveriges armaturbestånd uppskattas ligga runt 2 miljoner armaturer. I samband med utbytet till LED-belysning...
![Infografik tablering av plattform](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/Infra4.0-Etablering-av-plattform.png)
Infra4.0 – Etablering av plattform för transportinfrastrukturens systeminnovation
Mål, syfte och förväntad nytta Det övergripande syftet med Infra 4.0 är en ökad innovationskraft för att förbättra behovsägarnas förmåga att nå sina trafik-, klimat- och näringspolitiska mål, och samtidigt öka lönsamheten och konkurrenskraften för...
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/07/InfraAwards.png)
InfraAwards 2023 Innovationstävling inom cirkularitet
InfraSweden2030 har det specifika uppdraget att genom olika projekt och aktiviteter skapa innovationer som bidrar till utveckling av transportinfrastrukturområdet. Ett led i detta är att arrangera innovationstävlingar för att stimulera multidisciplinär samverkan och snabba upp...
![](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2022/10/pexels-mikka-1025990.jpg)
Metod för projektuppföljning av långsiktiga effekter
Eftersom innovation i samhällsbyggnadssektorn tar tid och statsstödsreglerna inte medger finansiering i kommersialiseringsfasen har InfraSweden sällan möjlighet att stötta projekten hela vägen till nyttiggörande. Programmet måste därför följa upp projektens effekter en tid efter att...
![Bil med speciellt släp parkerad](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/parkeringsyta.jpg)
Byggnation, funktion och uppföljning av multifunktionella konstruktioner för klimatanpassning
Mål, syfte och förväntad nytta Klimatet förändras på ett sätt som gör det ohållbart att bygga vägar och gator på det sättet vi har gjort. All fler kraftiga regn och värmeöar är några av de...
![Knapp vid övergångställe](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/mostphotos.jpg)
Nya processer och verktyg för klimatanpassad transportinfrastruktur i täta, hållbara städer
Syftet med detta projekt var att bidra till en mer hållbar planering med fokus på förbättrad klimatanpassning av transportinfrastruktur i och kring städer. Projektet var en pilotstudie där processer och verktyg för att integrera klimatanpassning...
![Infografik](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/1.png)
Ett uppdaterat regelverk för anpassning av transportinfrastrukturen till framtidens krav
Mål, syfte och förväntad nytta Projektidén är att ett uppdaterat regelverk är en förutsättning för att begränsa negativa effekter av klimatförändringar genom att anpassa ny och befintlig transportinfrastruktur. Projektets syfte är att bidra till att...
![Träd speglar sig i vattenpöl](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/asfalt-1.jpg)
Genomsläpplig asfalt för skyfall
Goal, purpose and expected benefit The purpose is to exploit and evaluate the possibility of introducing permeable asphalt surfacing in Sweden. The studied material will be based on a polyurethane binder previously tested in pilots...
![Järnväg framför sjö](https://infrasweden.nu/wp-content/uploads/2024/04/kustnara-jarnvag-e1708735490293.jpg)
Dynamisk klimatanpassningsstrategi för en kustnära järnväg i södra Sverige
Huvudsyftet med denna forskning var att testa om metoden Dynamic Adaptation Policy Pathways (DAPP) har potential för dynamisk anpassningsplanering av järnvägsinfrastruktur. Viktiga resultat som projektet gav Med järnvägen i Trelleborg som fall testade vi DAPP-metoden...