Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
Konceptualisering av Energihubb
Utmaningen för elektrifieringen av tunga vägtransporter, terminal-anläggningar, hamnar, flygplatser och anläggningsplatser är att se till att energinav är tillgängliga och har relevanta funktioner och implementeras i enlighet med en ett gemensamt koncept som möjliggör interoperabilitet....
Informationslösningar för cirkularitet
Mål, syfte och förväntad nytta Projektet ska förtydliga utmaningar och bygga kunskap kring informationshantering samt implementera IT- och verksamhetslösningar som kan bidra till att Sverige kan nå målen för cirkularitet inom belysnings- och byggindustrin genom...
Infra4.0 – Etablering av plattform för transportinfrastrukturens systeminnovation
Mål, syfte och förväntad nytta Det övergripande syftet med Infra 4.0 är en ökad innovationskraft för att förbättra behovsägarnas förmåga att nå sina trafik-, klimat- och näringspolitiska mål, och samtidigt öka lönsamheten och konkurrenskraften för...
Införande av virtuella vägväderstationer med hjälp av uppkopplade fordon
Projektet syftade till att genom uppkopplade fordon generera en geografiskt mer heltäckande och kostnadseffektiv vägyteinformation än vad dagens VVIS system är kapabelt till. Dagens VVIS är kostsamma, kräver underhåll och är inte skalbara på samma...
Infra 4.0 – Branschgemensam Digital Transformation
Produktiviteten vid utformning, byggnation och förvaltning av transportinfrastruktur har länge utvecklats sämre än i andra industriområden. Branschens investeringar i FoU är betydligt lägre än i andra sektorer, och svenska företag är dessutom sämre än genomsnittet...
Innovationspartnerskapet – Uppkopplade Vägytemätningar
InfraSweden finansierar innovationsprojekt som syftar till att nå en mer hållbar transportinfrastruktur. För att nå hela vägen till implementering krävs ofta nödvändiga anpassningarna av regelverk, verksamhet och affärsmodeller. Ansvaret för att skapa förutsättningar för implementering...
Införandet av Digital Vinterväglagsinformation för Effektiv och Hållbar Kommunal Vinterväghållning
En kostnadseffektiv och hållbar vinterväghållning som uppfyller beslutade kvalitetsnivåer kräver effektiva verktyg för väglagsprognostisering, åtgärdsplanering samt effektiva metoder för genomförande, uppföljning av åtgärderna och dess effekter. Dagens vinterväghållningsverksamhet på det kommunala vägnätet planeras, utförs och...
Campus2030 – Enabling Systemic Solutions for Smart Roads
Med tillkomsten av smarta transporter kan infrastruktur inte längre ses som en statisk del av lösningen, där möjliga "smarta" IT-komponenter bara placeras i vägkroppen/vägytan. Inte heller kan "vägen" och den tillhörande industrin längre fungera som...
iBridge – Uppkoppling, digitalisering, automation och AI i transportinfrastrukturen
Trafikverket och Sveriges kommuner förvaltar tillsammans över 29 000 broar, därtill kommer enskilt ägda broar samt broar ägda av svenskt näringsliv. Statusen på vår broinfrastruktur har stor betydelse för svensk industris konkurrenskraft. En analys av...
Smart flöde av tillgångsinformation för transportinfrastrukturen (SmartFlow)
Syftet med projektet var att utveckla och demonstrera processer och en teknisk lösning för att möjliggöra automatiserade, effektiva och öppna informationsflöden rörande data om transportinfrastruktur. Det ger ökade möjligheter till gemensamt utnyttjande av data i...
UPPSAMT 2.0 – UPPkopplade & SAMverkande järnvägar och medarbeTare: punktlighet, rapporterande tåg & driftledning
Att skapa förbättringar för järnvägens resenärer och brukare av godstransporter genom att utveckla järnvägssystemets tillförlitlighet samt trafikledning och kommunikation. Det och att bidra till 95% punktlighet 2020 är övergripande mål för projektet UPPSAMT 2.0. UPPSAMT...
Infrastrukturella chanser för städer genom autonoma fordon
Att utforma infrastruktur som en tjänsteplattform kräver alltid en analys av efterfrågan och förväntad servicenivå. Målet med detta projekt är fyrfaldigt, och återspeglas i namnen på projektets arbetspaket: Samhället, Kapacitet, Integration och Konstruktion. Resultaten bidrar...