Lösningar för snabbare utveckling av skogsbilvägar
Mål, syfte och förväntad nytta
Det aktuella projektet syftade till att utveckla skogsvägarna i Sverige för att främja smidig transport av skogsråvara även under kritiska klimatförhållanden och under hög totalvikt från lastbilar.
Projektet skulle undersöka åtgärder för att öka bärförmågan hos skogsvägar (via ny teknik för stabilisering, dränering och materialval) och testa ny praktisk utrustning vid bedömning av tillståndet hos nya och befintliga skogsvägar, särskilt under frys- och töperioder.
Projektet skulle omfatta allt från att utveckla innovativa och funktionella material till design- och konstruktionsmetoder för att utforma funktionella skogsvägar i Sverige, något som passar väl in i Infra Sverige 2030-målen.
Viktiga resultat som projektet gav
Målen som sattes från start uppfylldes. Projektet syftade till att förbättra bärigheten och hållbarheten hos svenska skogsbilvägar genom att testa innovativa lösningar. De valda teknikerna (såsom geoceller, stenmadrasser, enzymstabilisering, olika bomberingar och förbättrad packning) ledde till förbättrad skogsbilvägarnas prestanda och hållbarhet, vilket stärker transporteffektiviteten och vägarnas livslängd. Detta uppfyller projektets kärnmål om mer hållbara och effektiva skogsbilvägar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas ha långsiktiga effekter genom att förbättra skogsbilvägarnas prestanda och hållbarhet. Med tekniker som geoceller, enzymstabilisering, stenmadrasser och ökad packning skapas vägar som tål tyngre transporter, har bättre dränering och kräver mindre underhåll. Detta minskar kostnader och driftstopp, vilket stärker skogsindustrins effektivitet. Projektet bidrar också till ökad tillgänglighet och säkerhet, samtidigt som miljöpåverkan minskar.
Upplägg och genomförande
Projektet engagerade fem skogsbolag, där varje bolag byggde en pilotväg för att utvärdera en av de valda teknikerna. Lösningarna inkluderade geoceller, stabiliseringsmedel, ökad packning, stenmadrasser och variationer i krönlutning. Varje lösning testades under realistiska förhållanden, och mätningar utfördes före och efter trafik- och väderexponering. Resultaten analyserades med hjälp av lätt fallviktstest, profilmätningar och visuell inspektion. Projektet omfattade även kostnads-nyttoanalys.

Kort om projektet
Tidplan:
2021/05/31 - 2024/12/31
Projektansvarig:
VTI
Projektledare:
Dina Kuttah
dina.kuttah@vti.se
Partners:
Skogforsk
Kopparfors Skogar AB
Södra Skogsägarna Ekonomiska förening
Skogsstyrelsen
Trafikverket Enskilda vägar
Sveaskog Förvaltnings AB
Stora Enso Skog AB
SCA skog AB
Holmen Skog AB
Riksförbundet Enskilda Vägar
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial