iBridge – Uppkoppling, digitalisering, automation och AI i transportinfrastrukturen

Trafikverket och Sveriges kommuner förvaltar tillsammans över 29 000 broar, därtill kommer enskilt ägda broar samt broar ägda av svenskt näringsliv. Statusen på vår broinfrastruktur har stor betydelse för svensk industris konkurrenskraft. En analys av åldersfördelningen visar att nästan 50% av våra broar är äldre än 50 år och att antalet broar som uppnår sin förväntade livslängd ökar för varje år. Kostnaderna för inspektioner och underhållsåtgärder väntas stiga, en trend som redan nu syns i Trafikverkets data som en brist på kapitalvärde för brobeståndet i vägnätet.

Fysiska inspektioner är dyra och för med sig kostnader för trafikregleringar och trafikstörningar. Med uppkopplade sensorer möjliggörs en kontinuerlig informationsförsörjning och automatisk analys och rapportering. Dessutom möjliggörs användning av avancerade algoritmer och maskinlärning som ger en djupare insikt om varje specifik bro-objekts status och åtgärdsbehov. Resultaten väntas leda till lägre kostnader vid förvaltning av det åldrande brobeståndet, förlängning av broarnas uppskattade livslängd och minskad klimatpåverkan.

Projektet handlar om att utveckla och demonstrera en fullskalig digital instrumentering av broar. Syftet är att i samverkan med behovsägare dels förstå hur instrumentering bäst kan komplettera manuella besiktningar samt att påskynda industrialiseringen av digitala mät- och besiktningstjänster. Det övergripande målet är att automatisera och tillgängliggöra befintlig kunskap som kan minska infrastrukturägarnas, näringslivets och medborgarnas kostnader för broförvaltning.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syftade till att utveckla och demonstrera ny teknik för tillståndsbedömning av broar. Inspektioner och bärighetsbedömningar genomförs idag manuellt och som frikopplade aktiviteter. Det övergripande målet var att realisera en tjänst som kan effektivisera tillståndsbedömningen och väva ihop delarna för en samlad bedömning av en bros fysiska tillstånd. Genom demonstrationen på Västerbron i Stockholm har projektet visat att en sensorbaserad metod är möjlig att implementera genom hela kedjan från sensorer till beslutsstöd för broförvaltaren.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultatet består i en utvecklad och kommersiellt lanserad tjänst för tillståndsbedömning av broar. Plattformen finns beskriven på hemsidan www.iotbridge.se och har presenterats under seminarier samarrangerade med Trafikverket och Stockholms stad (Trafikkontoret). De förväntade effekterna är dels att broförvaltarna moderniserar och effektiviserar sina förvaltningsaktiviteter, och dels att demonstrationen på Västerbron visar vägen för vidare teknikutveckling.

Upplägg och genomförande

Intervjuer och litteratursökningar inom AP1 och AP2 inledde projektet för att identifiera de utmaningar som broförvaltare står inför. Därefter följde teknikutvecklingen av plattformen för tillståndsbedömning som löpte parallellt med instrumenteringen av Västerbron. Seminarier och dissemination av resultatet har varit återkommande aktiviteter under projektet. För att uppnå det övergripande målet har teknikutveckling anpassats mot behovsägarnas behov. Avancerad teknisk funktionalitet har i vissa lägen fått stå tillbaka till förmån för beslutstödets användarbarhet.

Projektet är en vidareutveckling av följande projekt

Bro över vatten infografik

Kort om projektet

Tidplan:

2020/08/03 - 2021/09/10

Projektansvarig:

IoTBridge AB

Projektledare:

Gunnar Johansson
gunnar.johansson@iotbridge.se

Partners:

KTH

Stockholm Stad

Trafikverket

CNet Svenska AB

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

IoT BRIDGE

Slutrapport - iBridge

AI upptäckte allvarlig skada på tågbro

Så upptäckte artificiell intelligens sprickan i Vänersborgs klaffbro