Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.
Nordiskt initiativ för hållbara vägmaterial
Viktiga resultat som projektet gav Syftet med detta projekt var att initiera ett samverkansnätverk för hållbara vägmaterial inom både forskning och högre utbildning. Detta mål har uppnåtts med de genomförda projektaktiviteterna. Fyra fokusteman diskuterades under...
Planeringsprojekt: Krav och driftsmöjligheter för nedlagd befintlig järnväg
Syftet med planeringsprojektet är att utveckla projektidén utifrån nuvarande status i FUTURE samt identifierade svenska innovationsmöjligheter, utvidga ett befintligt konsortium med ytterligare ett par relevanta samarbetspartners och formulera en ansökan till HORIZON-ER-JU-2024- 02 Flagship Project...
Produktifiering av överskottsmassor
Mål, syfte och förväntad nytta Syftet med projektet är att öka användandet av schaktmassor som uppkommer ianläggningsentreprenader som t.ex. fyllnadsmaterial, för att på så sätt få ned behovet avmasstransporter samt minskad tillförsel av nybrutet material,...
Återvinning av termoplastisk vägmarkerin
Mål, syfte och förväntad nytta Projektets syfte är att skapa förutsättningar för att återvinna termoplastisk vägmarkeringsmassa genom utveckling av produkter och processer samt genom utredning av tekniska egenskaper och krav i relation till befintliga regelverk....
Möjligheter och Utmaningar med Masshanteringssystem: Cirkularitet möter tillsyn
Mål, syfte och förväntad nytta Projekt syftar till att öka återvinning av sten- och jordmaterial i infrastrukturbyggande och minska klimatpåverkan från dess hantering och transporter. Resultatmålet är att öka deltagande behovsägares kunskap om systemet av...
Långsiktigt hållbar spårväxel
Projektsammanfattning Projektet ska installera en vertikal spårväxel utefter Inlandsbanan. Inlandsbanan AB (somägs av 19 kommuner längs Inlandsbanan sträckning) ställer upp med testplats på en avsina bangårdar. Växeln ska användas i provdrift med de restriktioner somTransportstyrelsen...
Dimensionering av vägar gjorda av alternativa material för ökad cirkulär materialanvändning
Mål, syfte och förväntad nytta The goal is to enhance the utilization of residual (circular) materials in road construction, aligning with the target of achieving climate-neutral infrastructure by 2040. This project aims to investigate several...
Rationella och effektiva markundersökningar för industrialiserat byggande av nya järnvägar
Mål, syfte och förväntad nytta Projektet syftar till att utveckla och testa en metodik för rationella förundersökningar för effektivt industrialiserat byggande av järnväg. Det ska ske genom att göra det möjligt att göra det snabbare,...
Förstudie om cirkulär gatubelysning
Bara Trafikkontoret Stockholm, Göteborg och Trafikverket äger ungefär 500 000 armaturer. Trafikkontoret Stockholm byter årligen ut cirka 6 000 armaturer. Hela Sveriges armaturbestånd uppskattas ligga runt 2 miljoner armaturer. I samband med utbytet till LED-belysning...
InfraAwards 2023 Innovationstävling inom cirkularitet
InfraSweden2030 har det specifika uppdraget att genom olika projekt och aktiviteter skapa innovationer som bidrar till utveckling av transportinfrastrukturområdet. Ett led i detta är att arrangera innovationstävlingar för att stimulera multidisciplinär samverkan och snabba upp...
Byggnation, funktion och uppföljning av multifunktionella konstruktioner för klimatanpassning
Mål, syfte och förväntad nytta Klimatet förändras på ett sätt som gör det ohållbart att bygga vägar och gator på det sättet vi har gjort. All fler kraftiga regn och värmeöar är några av de...
Genomsläpplig asfalt för skyfall
Goal, purpose and expected benefit The purpose is to exploit and evaluate the possibility of introducing permeable asphalt surfacing in Sweden. The studied material will be based on a polyurethane binder previously tested in pilots...