Våra projekt
Projekt i InfraSweden drivs genom samverkan mellan företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer i infrastrukturbranschen. Sedan programmets start 2016 har drygt 160 projekt finansierats med sammanlagt över 300 projektpartners.

Ökad cirkularitet av asfaltbeläggningar genom biobaserad-bindemedel och returasfalt
Syfte och mål Projektet syftar till att minska CO2-utsläpp från asfaltproduktionen genom användning av växtbaserad olja för att ersätta en del av den traditionella fossil-baserade bindemedlet (bitumen) samt genom användning av återvunnet asfaltmaterial. Resultaten kommer...

Träpålad bank under trafikbelastning
Mål, syfte och förväntad nytta Träpålning utgör ett alternativ för väg- och järnvägsgrundläggning med betydligt lägre CO2-utsläpp än de annars vanligt förekommande betongpålarna och kalkcementpelarna. Trots att träpålar använts länge är dimensioneringskraven satta med hög...

Samarbete över stuprören – planera och följa upp masshantering
Syfte och mål Projektet syftar till att förbättra informationsöverföringen och minska kommunikationsgapet mellan planerare och genomförare inom infrastruktur- bygg- och anläggningssektorerna. Projektmålet är att utveckla arbetssätt och digitala stöd för att planera och genomföra cirkulärmasshantering...

Nordiskt initiativ för hållbara vägmaterial
Viktiga resultat som projektet gav Syftet med detta projekt var att initiera ett samverkansnätverk för hållbara vägmaterial inom både forskning och högre utbildning. Detta mål har uppnåtts med de genomförda projektaktiviteterna. Fyra fokusteman diskuterades under...

Samverkansarena – Framtidens resurseffektiva och cirkulära ballasthantering
Mål, syfte och förväntad nytta Projektet syftar till att branschgemensamt öka resurshushållningen och skapa säkra, effektiva cirkulära flöden av bergmaterial för anläggningsarbeten. Målet med projektet är att utveckla en målbild för en branschgemensam samverkansarena identifiera...

Planeringsprojekt: Krav och driftsmöjligheter för nedlagd befintlig järnväg
Syftet med planeringsprojektet är att utveckla projektidén utifrån nuvarande status i FUTURE samt identifierade svenska innovationsmöjligheter, utvidga ett befintligt konsortium med ytterligare ett par relevanta samarbetspartners och formulera en ansökan till HORIZON-ER-JU-2024- 02 Flagship Project...

Produktifiering av överskottsmassor
Mål, syfte och förväntad nytta Syftet med projektet är att öka användandet av schaktmassor som uppkommer ianläggningsentreprenader som t.ex. fyllnadsmaterial, för att på så sätt få ned behovet avmasstransporter samt minskad tillförsel av nybrutet material,...

Återvinning av termoplastisk vägmarkerin
Mål, syfte och förväntad nytta Projektets syfte är att skapa förutsättningar för att återvinna termoplastisk vägmarkeringsmassa genom utveckling av produkter och processer samt genom utredning av tekniska egenskaper och krav i relation till befintliga regelverk....

Möjligheter och Utmaningar med Masshanteringssystem: Cirkularitet möter tillsyn
Mål, syfte och förväntad nytta Projekt syftar till att öka återvinning av sten- och jordmaterial i infrastrukturbyggande och minska klimatpåverkan från dess hantering och transporter. Resultatmålet är att öka deltagande behovsägares kunskap om systemet av...

Långsiktigt hållbar spårväxel
Projektsammanfattning Projektet ska installera en vertikal spårväxel utefter Inlandsbanan. Inlandsbanan AB (somägs av 19 kommuner längs Inlandsbanan sträckning) ställer upp med testplats på en avsina bangårdar. Växeln ska användas i provdrift med de restriktioner somTransportstyrelsen...

Dimensionering av vägar gjorda av alternativa material för ökad cirkulär materialanvändning
Mål, syfte och förväntad nytta The goal is to enhance the utilization of residual (circular) materials in road construction, aligning with the target of achieving climate-neutral infrastructure by 2040. This project aims to investigate several...

Rationella och effektiva markundersökningar för industrialiserat byggande av nya järnvägar
Mål, syfte och förväntad nytta Projektet syftar till att utveckla och testa en metodik för rationella förundersökningar för effektivt industrialiserat byggande av järnväg. Det ska ske genom att göra det möjligt att göra det snabbare,...