LifeExt – Livslängdsförlängning för befintliga stålbroar
LifeExt skulle möjliggöra livslängdsförlängning för befintliga broar genom att applicera förbättringstekniker på kritiska detaljer. Här fås snabbare skadeackumulering och genom lokal förbättring kan väsentlig livslängdsökning nås för hela bron. Svetsförbanden är akilleshälen i utmattningsbelastade konstruktioner. Men med nya, lokalt applicerade, efterbehandlingsmetoder kan defekter åtgärdas. Detta skulle nås i projektet genom framtagande av en verktygslåda & rekommendationer.
Nya arbetssätt, tekniker och rekommendationer för behandling leder till att ett antal av de befintliga stålbroarna kan ges väsentligt ökat liv vilket resulterar i både minskad miljöpåverkan (mindre materialuttag och energiförbrukning) och kostnadsbesparingar. Teknikerna kan appliceras med bron i drift och trafikstörningar kan därmed undvikas. De svenska företagen inom infrastruktur får med dessa tekniker en ökad konkurrenskraft exportchanserna är stora. Samhällsekonomiskt blir vinsten också stor, med resurseffektivitet och pengar över till andra insatser.
Viktiga resultat som projektet gav
Resultaten är mycket bra, delvis till och med över förväntan. Målen var: Studera möjligheten att “lokalt åter-svetsa” en spricka; Utvärdera möjliga OFP-metoder; Undersöka möjligheten att med HFMI metoder kunna återställa utmattningsliv. En skademodell skulle utvecklas. Samtliga mål är uppfyllda och initiala rekommendationer har tagits fram. Skademodellen stämmer väl överens med data.Utvecklingen kommer att fortsätta med nytt innovationsprojekt där fokus läggs på implementering.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekterna kan ännu inte ses eftersom resultaten håller på att spridas. Men det förväntas att livslängdshöjande tekniker som de som studerats och anpassats i LIFEEXT kommer att göra stor nytta – speciellt när de följts upp och kompletterats med ytterligare resultat och metoder (fler metoder finns och ytterligare fall behöver belysas). Webbsändning av resultat och diskussioner med Trafikverket har tagits emot mycket väl och det diskuterats hur snabbt regelverken kan uppdateras.
Upplägg och genomförande
Projektet har i stort följt ursprunglig tanke, men inte plan. Provningen har tagit väsentligt längre tid än planerat då provkropparna haft hög kvalitet, så bedömningarna om livslängdsförlängning är konservativa. Provningen har därför fått löpa under hela tiden, utom förutom sista månaden. Resultaten som framkom var så intressanta att ytterligare (!) prover togs fram och kördes, trots relativt kort tid kvar. Detta gav väldigt bra resultat och analysmöjlighet för skademodelleringen, så därför är projektgruppen väldigt nöjd trots att rapporteringen blev pressad i slutet.
Vidareutveckling sker genom följande projekt
Kort om projektet
Tidplan:
2017/06/08 - 2020/02/03
Projektansvarig:
Swerim AB
Projektledare:
Joakim Hedegård
joakim.hedegard@swerea.se
Partners:
Swerim
KTH
Chalmers
Trafikverket
Dekra
Kiwa-Inspecta
COWI
WSP
Ecovativesolutions
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial