Affärslogik – klimat och resurseffektiva logiksystem för masshantering

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet har varit att utveckla planerings-, och beslutsstöd för mer cirkulär masshantering. Projektet har visat att kunskap inom bygglogistik och dess affärsmodeller kan stödja utvecklingen av masslogistik. Masslogistik kan även med fördel kombineras med moderna transportlösningar. Olika affärsupplägg kan användas beroende på situation och omständigheter men kommunen har ofta en viktig roll att spela för en mer cirkulärt materialflödet. Lösningen kräver hopkoppling av kompetenser och lösningar i hela värdekedjan samt mod att bryta invanda mönster.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resurseffektiv och cirkulär hantering av schaktmassor med hjälp av masslogistikcenter, MLC kan reducera energianvändningen för tunga masstransporter med mer än 50% och materialåteranvändandet kan öka med upp till 80%. Speciellt stora effekter uppnås genom att koppla samman lösningarna för MLC med elektrifiering av tunga fordon alternativt eller med användning av high capacity transport lastbilar, HCT. Projektet visar också på vikten av att dra nytta av ett digitaliserat informationsflöde. Samtliga deltagande problemägare arbetar för att implementera lösningar i praktiken.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts genom fyra arbetspaket som har presenterats och diskuterats på gemensamma seminarium och studiebesök. Dessa har genomförts både som digitala och fysiska möten. Digitala möten möjliggjorde för projektet att nå fler personer medan fysiska möten var avgörande för att kunna fördjupa kunskapen om lösningar i praktiken. Fysiska mötena visade sig även få deltagare från olika kommunala förvaltningar att träffas och utveckla lösningen internt. Projektets sammansättning har representerat hela värdekedjan vilket visade sig vara en mycket viktig dimension.

Projektets behovsägare

Projektets behovsägare är Norrköping, Linköping och Uppsala kommun samt Trafikverket. Kommunerna har en central roll i omställning till ett mer energieffektivt transportsystem för massgods eftersom de besitter planmonopol och därav har en central roll i etableringen av tillfälliga logistikytor som möjliggör ökad återvinning och kortare transporter. Historiskt fanns sådana platser ofta nära byggandet men allt eftersom värdet på byggbar mark ökar desto längre bort har logistikytorna flyttats vilket genererar fler och längre tunga transporter.

Trafikverket är behovsägare genom att vara stora anläggningsbeställare som intierar och planerar projekten. Dessa har de en direkt påverkan på i form av upphandling och vad man väljer att lägga över på entreprenörernas ansvar.

Kopplar man dessa till vad som skett inom bygglogistikområdet så kan vi se att beställarna har gått in och tagit över ansvaret för bygglogistiken för att kunna behålla kontrollen över transportplaneringen i form av tider, rutter, och typ av fordon. Motsvarande utveckling är att förvänta inom masshanteringsområdet.

Grävmaskin gräver framför lägenhetshus

Kort om projektet

Tidplan:

2021/03/31 - 2022/05/02

Projektansvarig:

Ecoloop AB

Projektledare:

Kristina Lundberg
kristina.lundberg@ecoloop.se

Partners:

Linköpings Universitet

Trafikverket

Linköpings kommun

Norrköpings kommun

Uppsala kommun

Logistikia

ABT bolaget

Sveriges Åkeriföretag

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport_Cirkulär masshantering genom förbättrat logistikupplägg

Moberg och Rubefors, Modell för att beräkna driftkostnader vid ett Masslogistikcenter. Masteruppsats, Linköpings universitet, 2021