Sensorflotta för autonom tillståndsövervakning av järnväg

För att gå mot ett autonoma underhållet av vår järnvägsinfrastruktur behöver järnvägsbranschen metodiskt utveckla system för tillståndsövervakning av järnvägens olika delsystem och komponenter. Järnvägsbefästningar är en av många komponenter i ett järnvägssystem som kräver återkommande besiktningar för att säkerställa en säker tågdrift. I tidigare forskningsprojekt har en sensor (Lindometer) för detektion av sakande klamrar i befästningssystem utvecklats. Lindometern kan monteras på vanliga tåg och använder sig av differentiella virvelströmssensorer som inte påverkas av icke-ledande material som snö eller is som annars kan försvåra visuella inspektioner.

Syftet med projektet var att skapa förutsättningar för ett autonomt underhåll av järnvägsbefästningar med hjälp tillståndsövervakning via tåg i drift. Målet med projektet var att testa och utveckla en molnbaserad lösning och affärsmodell för en skalbar implementering av magnetfältsbaserad sensorn för inspektion av järnvägsbefästningar.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har resulterat i en algoritm för synkronisering av mätdata från multipla mätningar av samma spårsektion samt en beskrivning av olika affärsmodeller för en framtida implementering.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet resulterade i en framtagen metod för hur informationen från en mätsensor för inspektion av järnvägsbefästningar skall analyseras och hanteras i ett sammanhang där en flotta av sensorer finns installerade på en mängd olika tåg och operatörer. På detta vis kan nu olika mätningar synkroniseras med varandra så att eventuella förändringar i befästningsstatusen kan övervakas. Projektet resulterade även i en beskrivning av hur ett system av sensorer kan implementeras i Sverige eller internationellt där olika affärsintressen och incitament beaktas.

Upplägg och genomförande

Projektets arbete bestod av två delar. Den första delen behandlade utvecklandet av den molnbaserade algoritmen för synkronisering av mätdata från olika mätningar via tåg i drift. Detta arbete var beroende av mätningar från tåg i drift. Denna del i arbetet innefattade en mängd tekniska och praktiska utmaningar då mätningarna behövde anpassas mot det driftsatta lokets arbetsschema. Algoritmutvecklingen krävde inte bara mjukvaruarbeten utan även förändringar i hårdvarulösningar. Den andra delen med affärsuppläget var mer teoretisk och innehöll färre praktiska problem.

Projektet är vidareutveckling av följande projekt

Tågräls med korta tåg

Kort om projektet

Tidplan:

2022/04/01 - 2024/03/31

Projektansvarig:

Luleå tekniska universitet

Projektledare:

Matti Rantatalo

Partners:

Luleå tekniska universitet

ALSTOM Rail Sweden AB

Trafikverket

Consisthentic AB

LKAB Malmtrafik AB

ElOptic i Norden AB

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Presentation från resultatkonferensen 2022