LifeExt-2-Implementation
Mål, syfte och förväntad nytta
Många broar har nått sin tekniska livslängd och kostsam uppdatering behövs. Det finns högeffektiva metoder som kan användas för att förnya utmattningslivet för broarna genom att lokalt reparera de mest utmattningsskadade detaljerna. Detta visades i projektet ”LifeExt”. Men en del återstår att lösa för att kunna tillämpa metoderna på äldre broar.
Syftet med projektet LifeExt -2- implementation var att undanröja de sista hindren för att kunna implementera i det tidigare LifeExt projektet utvecklade livslängdshöjande metoder på stålbroar och nå stora kostnads- och miljöbesparingar.
Projektets mål var att utveckla metoder för kvalitetssäkring av livslängdshöjande metoder HFMI & TIG och studera dessa med ny OFP och laserscanning. Även ta fram strategier och procedurer för behandling med HFMI & TIG på bro, samt införliva statistiska metoder för att förbättra bedömningstekniker före behandling, och prov-implementera teknikerna på en bro, d.v.s. bedöma status, planera, behandla och kvalitetssäkra en bro med LifeExt-metoder.
Mer specifikt var projekts mål enligt följande:
- Att utveckla metoder för kvalitetssäkring av livslängdshöjande metoder; HFMI & TIG
- Att studera olika metoder, ny digitaliserad scanning i kombination med material- och elektrotekniska metoder.
- Att ta fram behandlingsstrategier och procedurer för behandling med HFMI & TIG på bro.
- Att inkorporera statistiska bedömningar för att förbättra bedömningstekniker före behandling, samt mät- och behandlingstekniker.
- Att statusbedöma, planera, behandla och kvalitetssäkra en bro med LifeExt-metoderna.
- Att testa vidareutvecklad UT-TOFD (sprickdetektering och karaktärisering) i fält på bro.
- Att ta fram underlag för och arbeta med uppdatering av TRVs regelverk (inkludera metoder för livslängdsförlängning och kvalitetssäkring av dessa i regelverken).
- Att ta fram Guidelines för kvalitetssäkring och utbildning på metoderna och kunskapssprida.
Viktiga resultat som projektet gav
Resultatet av projektet är att prov-implementeringen gick mycket bra och de temporära dokument som togs fram för upphandling och arbete kan användas igen. Eftersom det är flera hundra broar som behöver motsvarande uppdatering i landet så förväntas projektet leda till att fler broar får livslängdshöjande behandling, samt att det arbete och det arbetssätt som utförts och tillämpats i projektet kan vara vägledande. Dessutom har saknade HFMI-utmattningsdata levererats till uppdatering av EC3 och HFMI Guideline. Utbildning för HFMI-operatörer togs fram, vilket möjliggör mer HFMI. Uppdatering av TRV regelverk har påbörjats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekter som projektet ger är stora kostnads- och miljöbesparingar genom att stålbroarna får längre liv och även kan lastkapacitethöjas med dessa metoder, man behöver inte heller bygga nytt lika ofta, vilket minskar CO2 utsläpp, material och byggkostnader. Trafikantkostnader (stillestånd och trafikstörningar) kommer att kunna minskas med längre liv (färre underhållstillfällen) och metoderna är skalbara, de kan tillämpas generellt på de flesta stålkonstruktioner som är utsatta för utmattningslast. Tankesättet att man kan förlänga utmattningsliv genom lokal behandling av kritiska positioner kommer att kunna ge stora effektiviseringar i både minskat underhållsbehov och kortare behandlingstid och vid nytillverkning (genom att designa in lokal kapacitetsökning via applicering av LifeExt-metoder kan mer optimerade konstruktioner skapas).
Upplägg och genomförande
Projektet planerades med 5 arbetspaket och 3 års löptid. En bit in i projektet erbjöds en utökning, tilläggsansökan gjordes och beviljades. Detta gav ytterligare ett arbetspaket, men bibehållet slutdatum. Tillkom gjorde utmattningsprovning av ytterligare en viktig HFMI-behandlad detalj, samt att en utbildning för HFMI-operatörer skulle tas fram och prov-utbildas med. I stort har allt gått mycket bra, trots att projektet behövde ”byta bro” en gång och att en del provning varit både utmanande och tagit längre tid än förutsett. Ett mycket bra samarbete mellan alla har varit nyckeln.
Projektet är en vidareutveckling av följande projekt
Kort om projektet
Tidplan:
2021/05/31 - 2024/07/04
Projektansvarig:
Swerim AB
Projektledare:
Joakim Hedegård & Alexander Lundstjälk
Joakim.hedegard@swerim.se
Partners:
Swerim
Trafikverket
Chalmers
KTH
Dekra Industrial
HiFit Scandinavia
Winteria
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial