Klimatförändringars påverkan på säkerhet och funktion hos befintlig och framtida infrastruktur
Projektets mål var att skapa en bättre hantering av risker med klimatförändringar för vår infrastruktur, med fokus på brokonstruktioner som integrerade länkar i transportsystemet.
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet uppnådde sitt mål genom följande primära resultat:
- Lista över klimatrelaterade risker för brobyggnader
- Metod för att prioritera risker och/eller broar
- Översikt över möjliga strategier för klimatanpassning och minnskad miljöpåverkan
- En djupare insikt av ett urval av risker
- Ett ramverk för design av broar med avseende på klimatförändring
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har lett till ett rationellt beslutsstöd för utformning och drift av våra broar med tanke på klimatförändringen. Detta beslutsstöd kan bli en viktig resurs för både myndigheter och konsulter i Sverige och utomlands och kan bidra till att förbättra både projektering och utvärdering av befintliga och framtida konstruktioner och som guide för nya innovationer och lösningar.
Projektets resultat kan även vidareutvecklas för att täcka in andra typer av infrastruktur.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes som ett doktorandprojekt på avdelningen för Konstruktionsteknik på Lunds Universitet. Genomförandet grundar sig på analys av olika vedertagna klimatscenarion och dess möjliga effekt på broar. Primärt användes en riskbaserade metod baserad på risk- identifiering, bedömning och utvärdering av existerande och framtida broar. Projektet uppfyllde framgångsrikt sina mål även om framtida forskningsbehov kunde identifieras.
Kort om projektet
Tidplan:
2018/05/01 - 2021/10/14
Projektansvarig:
Lunds Universitet
Projektledare:
Ivar Björnsson
ivar.bjornsson@kstr.lth.se
Partners:
Lunds Universitet
Rossby Centre
RISE
SMHI
Skanska
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial