Demonstration av självkörande redskapsbärare för vinterväghållning i Stockholms stad
Syftet med detta projekt var att i kommunal vägdrift (Stockholms stad) demonstrera automation genom att föraren överlämnar kommandot i utvalda situationer till en självkörande redskapsbärare som utvecklats i ett tidigare projekt.
Målet var att identifiera möjligheter och begränsningar med nuvarande och framtida teknik, samt sätta fokus på vägdriftens centrala position i framtidens jämlika, säkra och klimateffektiva transportsystem.
Nyttan av projektet är ökat fokus på behoven av ett framtida robust system för drift- och underhåll av infrastruktur för gång- och cykeltrafik.
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har modifierat ett fordon för vägdrift inklusive utrustning för automation samt konstruktion en ny borstmodell och saltlakespridare, skräddarsydda till fordonet. Projektet har i Stockholm demonstrerat tidig version av automatiserad vägdrift samt i samverkan och rapportering satt fokus på vägdriftens centrala position i framtidens jämlika, säkra och klimateffektiva transportsystem.
Långsiktiga effekter som förväntas
- Demonstration som visar möjligheten att med en mindre ”autonom” maskin snöröja ytor (sopsaltning) där större maskiner inte kommer fram samt att kunna snöröja oftare. För att minska olyckor och skador för gående och cyklister.
- Dialog med Transportstyrelsen visar att processen till tillstånd är avgränsad och definierad.
- Identifiering av effektivitetshöjande faktorer i omgivning och system pekar på omgivande förares beteende och fordonens tillstånd, driftupphandlingens upplägg och infrastrukturens utformning som viktiga omständigheter att arbeta vidare med.
Upplägg och genomförande
Projektet har modifierat ett fordon för automation samt konstruerat en ny borstmodell och saltlakespridare skräddarsydda till fordonet. Projektet har i Stockholm demonstrerat tidig version av automatiserad vägdrift samt i samverkan och rapportering satt fokus på vägdriftens centrala position i framtidens jämlika, säkra och klimateffektiva transportsystem. Dialog med Transportstyrelsen visar att tillståndsprocessen är avgränsad och definierad. Effektivitetshöjande faktorer i omgivning och system pekar på viktiga omständigheter att arbeta vidare med.
Projektet är en vidareutveckling av:
Kort om projektet
Tidplan:
2021/09/01 - 2022/11/30
Projektansvarig:
RISE Research Institutes of Sweden
Projektledare:
Viveca Wallqvist
Partners:
Green Landscaping AB
Peab AB
S Holms Maskin AB
Skanska Sverige AB
Stiftelsen Chalmers Industriteknik
Svevia AB
Terranor AB
Stockholms kommun