Demonstration av självkörande redskapsbärare för vinterväghållning i Stockholms stad

Syftet med detta projekt var att i kommunal vägdrift (Stockholms stad) demonstrera automation genom att föraren överlämnar kommandot i utvalda situationer till en självkörande redskapsbärare som utvecklats i ett tidigare projekt.

Målet var att identifiera möjligheter och begränsningar med nuvarande och framtida teknik, samt sätta fokus på vägdriftens centrala position i framtidens jämlika, säkra och klimateffektiva transportsystem.

Nyttan av projektet är ökat fokus på behoven av ett framtida robust system för drift- och underhåll av infrastruktur för gång- och cykeltrafik.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har modifierat ett fordon för vägdrift inklusive utrustning för automation samt konstruktion en ny borstmodell och saltlakespridare, skräddarsydda till fordonet. Projektet har i Stockholm demonstrerat tidig version av automatiserad vägdrift samt i samverkan och rapportering satt fokus på vägdriftens centrala position i framtidens jämlika, säkra och klimateffektiva transportsystem.

Långsiktiga effekter som förväntas

  • Demonstration som visar möjligheten att med en mindre ”autonom” maskin snöröja ytor (sopsaltning) där större maskiner inte kommer fram samt att kunna snöröja oftare. För att minska olyckor och skador för gående och cyklister.
  • Dialog med Transportstyrelsen visar att processen till tillstånd är avgränsad och definierad.
  • Identifiering av effektivitetshöjande faktorer i omgivning och system pekar på omgivande förares beteende och fordonens tillstånd, driftupphandlingens upplägg och infrastrukturens utformning som viktiga omständigheter att arbeta vidare med.

Upplägg och genomförande

    Projektet har modifierat ett fordon för automation samt konstruerat en ny borstmodell och saltlakespridare skräddarsydda till fordonet. Projektet har i Stockholm demonstrerat tidig version av automatiserad vägdrift samt i samverkan och rapportering satt fokus på vägdriftens centrala position i framtidens jämlika, säkra och klimateffektiva transportsystem. Dialog med Transportstyrelsen visar att tillståndsprocessen är avgränsad och definierad. Effektivitetshöjande faktorer i omgivning och system pekar på viktiga omständigheter att arbeta vidare med.

    Projektet är en vidareutveckling av:

    Väg genom stad med mycket snö

    Kort om projektet

    Tidplan:

    2021/09/01 - 2022/11/30

    Projektansvarig:

    RISE Research Institutes of Sweden

    Projektledare:

    Viveca Wallqvist

    Partners:

    Green Landscaping AB

    Peab AB

    S Holms Maskin AB

    Skanska Sverige AB

    Stiftelsen Chalmers Industriteknik

    Svevia AB

    Terranor AB

    Stockholms kommun

    Mer information

    Publikationer och bakgrundsmaterial

    Slutrapport

    Presentation från resultatkonferensen 2022