Big Bro 2.0 – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur
Ett hållbart resursutnyttjande vid drift och underhåll av broar är viktigt för både kollektiva och privata transportnätsoperatörer. Men de optimala strategierna kan vara olika beroende på det faktiska fallet. Ett rationellt ramverk för beslutsfattande har föreslagits i projektet ”BIG BRO” som möjliggör en smart kostnadsoptimering med vederbörlig hänsyn till operatörens och samhällets preferenser med huvudfokus på broar för väg- och järnvägsägare. I ett parallellt projekt ”Förbättrad broinfrastruktur för mer hållbara transporter” har praktiska riktlinjer för förvaltning av privatägda broar tagits fram.
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets övergripande syfte var att vidareutveckla och demonstrera en teoretisk beslutsmodell som utvecklades i ett tidigare genomfört BIG BRO-projekt. Genom tre demonstrationsprojekt kantbalksbyte på en betongbro, livslängdsbedömning av en stålbro, och för bärighetsbedömning av broar i ett skogsvårdsområde har modellen visats vara användbar som stöd för beslut om underhållsåtgärder. Målen som omfattade att kartlägga beslutsunderlag och förvaltarnas behov har uppfyllts i och med demonstrerade projekten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet består av en sammanhållande rapport som beskriver demonstrationsprojekten där såväl förutsättningar, problemägarnas behov och beslutsmodellens bidrag redovisas. Delprojekten har också resulterat i separata publikationer i vetenskapliga och populärvetenskapliga tidskrifter. Implementeringen av modellen visar under vilka förutsättningar som mer undersökningar och informationssökande är motiverat ur ett risk-perspektiv. Demonstrationsprojekten visar under vilka förutsättningar som den typen av beslutsunderlag kan vara till nytta för broförvaltarna.
Upplägg och genomförande
Identifiering av fallstudier och användarbehov inledde arbetet, där de olika projektdeltagarna hade olika ansvarsområden för de olika delområdena i projektet. Parallellt kunde metodiken från det tidigare BIG BRO-projektet utvecklas för att inkludera tidsberoende effekter och sekventiell bedömning av tillstånd med olika metoder. Metodiken anpassades även för att kunna användas i ett verktyg. Fallstudierna genomfördes under andra halvan av projekttiden för att både vidareutveckla metodiken och för att demonstrera användbarheten av denna.
Projektet är en vidareutveckling av:
Kort om projektet
Tidplan:
2019/05/01 - 2021/06/18
Projektansvarig:
RISE
Projektledare:
Daniel Honfi
daniel.honfi@ri.se
Partners:
RISE
LTH
KTH
Skogforsk
WSP
ÅF
Trafikverket
Sveaskog
SCA