FAS 3 & 4, Prognosstyrd dynamisk vintervägdrift

Det finns behov att via branschöverskridande samverkan vidareutveckla och implementera restsaltmodeller i moderna vägväderprognoser samt att skapa funktionalitet för automatiserad saltspridning för att ytterligare kommersialisera beslutsstödsystem för vinterväghållning.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets mål var att anpassa och implementera restsaltmodeller i moderna vägväderprognoser i beslutsstödsystem för vinterväghållning. För att kunna utarbeta optimala saltningsstrategier behöver mängden kvarvarande vägsalt från föregående saltningar (restsalt) kunna uppskattas korrekt. Utifrån dessa saltprognoser kan styrfiler till saltspridare genereras av ledningssystemet och skickas till saltspridare så att rätt mängd salt på rätt ställe används. Detta möjliggör att vinterväghållningens fulla besparingspotential via dynamisk prognosstyrning kan realiseras

Långsiktiga effekter som förväntas

NordFoU´s-MORS algoritm för modellering av restsalt på vägbanan har i projektet planenligt integrerats av projektparter i deras beslutsstödsystem för vinterväghållning. Utveckling av styrfilshantering till saltspridare har även tagit fram samt implementerats enligt plan dvs saltspridningen kan automatiseras. Det innebär sammantaget att automatisk saltspridning utgående från verkligt behov kan utföras rent tekniskt samt i högre utsträckning då prognoskvalité från beslutsstödsystemen som innefattar restsaltmodeller förbättrats.

Upplägg och genomförande

Projektet har drivits av DoU-branschen tillsammans med VTI som har varit med och tagit fram restsaltmodeller av internationell toppklass. Projektet har således kunnat stötta vägväderprognosleverantörerna vid implementering samt vid utvecklingen av restsaltsalgoritmerna i deras beslutsstödsystem på avsett vis. Utvecklingsarbetet av styrfilshantering till saltspridare har utförts av Friggeråkers Verkstäder med erfarenhet som saltspridartillverkare och BM System som är systemleverantör av ledningssystem.

Projektet bygger vidare på arbete som gjorts i följande projekt

Infografik

Kort om projektet

Tidplan:

2019/11/04 - 2021/10/30

Projektansvarig:

Svevia AB

Projektledare:

Andreas Bäckström
andreas.backstrom@svevia.se

Partners:

VTI

Svevia

Foreca

Klimator

SMHI

Friggeråkers Verkstäder

B&M Systemutveckling

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport - Dynamisk prognosstyrd vinterväghållning – Fas 3 & 4

Vinnare av Quality Innovation Award 2020 i Sverige. Kategori ”Potential innovations”

Vinnare av SBUF:s ”Årets innovation 2018”

InfraSwedens projektkonferens 2021

InfraSwedens projektkonferens 2020