Young Infra Academy möter forskarna

Projektet Young INFRA Academy möter forskarna hade som syfte att skapa intresse för innovation inom transportinfrastruktur genom att låta gymnasieelever komma i kontakt med näringslivsföreträdare och forskare inom ramen för gymnasiearbetet. I detta projekt skulle modellen som hade tagits fram i pilotprojektet användas och vidareutvecklas. Samtidigt skulle det adderas kompetens i form av forskare inom fältet.

Syftet var att öka kompetensförsörjningen och målet var att göra modellen redo för bredare användning.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet Young INFRA Academy möter forskarnas syfte har varit att skapa intresse för innovation och förbättra kompetensförsörjningen inom transportinfrastruktur genom att låta gymnasieelever komma i kontakt med näringslivsföreträdare och forskare inom ramen för gymnasiearbetet. Målet att etablera en väl dokumenterad modell, inklusive organisering, är uppnått vilket innebär att i framtiden kan gymnasiearbeten genomföras på branschföretag med stöd från forskare från relevanta institutioner.

Långsiktiga effekter som förväntas

Kontakten mellan skola och näringsliv har stimulerat elevernas intresse för olika frågor kopplade till transportinfrastruktur. Det skulle krävas mer tid och uppföljning för att se om de vidareutbildar sig inom fältet. Både lärare och elever har blivit inspirerade av de verklighetsnära frågeställningarna och kontakten med företagen. Företagen har i sin tur visat uppskattning för nya idéer. Kvaliteten på undervisningen har fått ett lyft genom besöken av forskare som undervisat i vetenskaplig metod.

Upplägg och genomförande

I projektet var den största identifierade risken rekryteringen av företag. I upplägget lades in ett styrgruppsbeslut halvvägs – rekryteringen beslöts tillräckligt framgångsrik och fortsatte. Återigen konstateras att rekryteringen av företag är det mest resurskrävande och huvudproblemet om YIA ska övergå till löpande verksamhet. Företag och skolor från pilotprojektet hade en brant inlärningskurva och därmed både minskad resursåtgång och ökad nöjdhet. Ett längre åtagande vid deltagande bedömdes som viktigt i upplägget och kommer att vara viktigt vid löpande verksamhet.

Projektet är en vidareutveckling av följande projekt

Kort om projektet

Tidplan:

2019/01/18 - 2020/09/11

Projektansvarig:

VIS

Projektledare:

Maria Brännström
maria.brannstrom@visvis.se

Partners:

Lunds universitet

Hässleholms kommun

Vellinge kommun

Malmö kommun

JM AB

Peab Sverige AB

Trelleborg Industri AB

RWE Renewables Sweden AB

Folkuniversitetet Stiftelsen Kurs- Verksamheten Vid Lunds Universitet

VIS Vetenskap i skolan i Sverige ek för

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport_projektpresentation 2020