Vertex vertikala spårväxel – en grund för ett hållbart järnvägstransportsystem, del 1 och 2
Projektets syfte var att utveckla en ny innovativ växelkonstruktion som kraftigt minskar klimatbelastningen vid drift och underhåll av spårväxel. Tekniken ska bidra till att den nuvarande och framtida tåginfrastrukturen i Sverige och EU tas till en ny nivå av energieffektivitet genom hela dess livslängd.
1500 gamla växlar drar i nuläget 65.000 kWh/år/växel ( totalt 97,5 GWh ); Vertex växel förbrukar 25% av gamla växlars energibehov ( 16250 kWh/vxl/år); Utbyte av 150 växlar per år; Energipris: 0,80 kr/kWh. Dessa växlar är mest aktuella och extremt utsatta för alla kända problem och är i en nyckelposition för att störa stora järnvägsområden. Med en energibesparing av 73,125 MWh år 10 jämfört med 97,500 MWh år 0 bidrar tekniken till en klar minskning av miljö- och klimatpåverkan från drift och underhåll av tåg infrastruktur i Sverige.
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte och mål att utveckla och testa en prototyp för Vertex vertikala järnvägsväxel har uppfyllts, vilket skett i flera faser inom projektet:
- Konstruktion av fullskalig prototyp i trä och plast för att testa det tekniska konceptet och funktionell design.
- Efter utvärdering av prototypen har design och tekniska lösningar vidareutvecklats och ritningar för konstruktion av fullskalig pilotanläggning tagits fram.
- Utveckling fullskalig funktionell pilotanläggning som konstruerats (i projektets del 2) på en avgränsad yta med 80 m spåranläggning i Kil i Värmland.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets övergripande mål var att åstadkomma en minskad klimatbelastningen och ökad driftssäkerhet av spårväxel genom att utveckla en ny innovativ växelkonstruktion. Pilotanläggningen utvärderas vad gäller teknisk prestanda och elförbrukning, och den kommer därefter att utvecklas ytterligare. När testerna utvärderats och godkänts vad gäller tillförlitlighet och säkerhet är det därefter möjligt att installera en växel i en spåranläggning, för pilottestning med lok och vagnar.
Upplägg och genomförande
Projektet har finansierats genom det Strategiska InnovationsProgrammet InfraSweden2030 och genomförts i samverkan med ett antal större aktörer såsom Trafikverket, Chalmers Railway Mechanics (Charmec), RZ-gruppen, Ulricehamns betong och ÅF. Dessutom har samverkan skett med en stor mängd leveratörer av utrustning och tjänster, såsom mätutrusning, el-installationer, järnvägsvagn och teknisk expertis. Samråd har även skett med Voestalpine som är en av världens ledande växeltillverkare. Trafikverket har ställt upp med personal och mätutrustning för teknisk utvärdering.
Kort om projektet
Tidplan:
2017/06/08 - 2019/03/30
Projektansvarig:
Vertex Sweden AB
Projektledare:
Bo Johansson
Bo.johansson@vertexsweden.com
Partners:
Infranord AB
RZ-gruppen
Ulricehamns Betong AB
ÅF AB
Chalmers
Railway Mechanics
Kils kommun
Vertex Sweden AB
Trafikverket
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial