Utvecklad broinfrastruktur för mer hållbara transporter

På enskilda vägar, som ofta används för transporter av skogsprodukter, kan brist på broar skapa flaskhalsar. Varje bro som inte kan trafikeras med fullastade fordon innebär en omväg, omlastning eller annan ineffektivitet som driver kostnader och miljöpåverkan.

Projektets syfte var att utveckla en metodik för identifikation av broar samt ge handledning kring förvaltning, tillståndsbedömning (inspektion) samt för effektiv upphandling av åtgärd (exempelvis reinvestering, reparation eller nybyggnation). Metodiken skulle provas skarpt och utvärderas hos ett par större skogsföretag. Effektmålet är att få till stånd uppdaterade broregister samt fler projekt där broar på det enskilda vägnätet åtgärdas för att få bort begränsande flaskhalsar och öka säkerheten i transportsystemet.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har tagit fram följande tre handledningar i broförvaltning, som fritt kan laddas ner från https://www.skogforsk.se. Länkar finns även på denna sida.

  • Förvaltning En övergripande brohandledning
  • Inspektion en handledning inom broförvaltning
  • Upphandling En handledning inom broförvaltning

Även studien om metodik för broidentifikation kan laddas ner från www.skogforsk.se. Studien visade att både kartdata och data från laserscanning kunde användas för att finna broar. Arbetet med laserdata var dock mer tidskrävande.

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi bedömer att projektets effektmål efter hand kommer att nås. D.v.s. bättre
uppdaterade broregister, att flaskhalsar i transportsystemet avlägsnas genom att fler broar
på det enskilda vägnätet åtgärdas och att säkerheten ökar genom att farliga broar stängs
eller åtgärdas. Vi tror på sikt också att projektet bidrar till bättre data i den, för skogsbruket så
viktiga, nationella vägdatabasen.

Upplägg och genomförande

Arbetet med fjärranalys har letts av Aron Davidsson, Skogforsk. Omfattande fältinventeringar gjordes för att utvärdera resultaten från metoderna. Handledningarna har tagits fram av Per Maxstadh på WSP. Dessa har testats i praktisk drift och utvecklats under projektets gång genom ett iterativt arbete med användarna.

En gammal träbro över vattendrag