Träpålad bank under trafikbelastning
Mål, syfte och förväntad nytta
Träpålning utgör ett alternativ för väg- och järnvägsgrundläggning med betydligt lägre CO2-utsläpp än de annars vanligt förekommande betongpålarna och kalkcementpelarna. Trots att träpålar använts länge är dimensioneringskraven satta med hög säkerhetsfaktor i brist på kunskap om kraftspelen i konstruktionen. Fler träpålar, mer krossmaterial och mer jordarmering används än nödvändigt. Projektet ämnar ge en verkligare bild av kraftspelen och bidra till resurseffektivare konstruktioner. Resultatet är dimensioneringskrav på pålavstånd, bankhöjd och jordarmering som tar större variation i beaktning än dagens dimensioneringskrav och tillåter en hållbarare produkt i form av miljöpåverkan, materialkostnad och produktionstid.
Projektets behovsägare
Det är först och främst geoteknikbranschen som har störst nytta av de förbättrade riktlinjerna. Luleå tekniska universitet ska förvalta, använda och sprida resultatet av projektet, och Trafikverket implementera resultaten av projektet i kravdokument.
Planerade arbetspaket och förväntade leveranser
AP1 Projektledning
AP 2 Mätning fältlokal
Uppföljning av befintlig fältlokal längs en träpålad motorväg för att kvantifiera trafiklasternas påverkan.
Leverans: Vetenskaplig artikel, Slutrapport
AP 3 Pålgruppsimulator
Laboratorieförsök av en skalenlig modell av en pålad bank, med kompletterande numerisk modellering. Modellförsöken görs utan jordarmering, ett geonät samt två geonät för olika pålavstånd och bankhöjder.
Leverans: Vetenskaplig artikel, Slutrapport
AP 4 Laboratorieförsök, jordarmering
Laboratorieförsök för att kvantifiera effekten av jordarmering på bankfyllning.
Leverans: Examensarbete, Slutrapport
AP 5 Implementering av slutresultat
Slutgiltiga rekommendationer för implementering av riktlinjer tillsammans med detaljerad beskrivning av utförda försök och modellering.
Leverans: Slutrapport och föredrag

Kort om projektet
Tidplan:
2024/11/19 - 2026/05/18
Projektansvarig:
Luleå tekniska universitet
Projektledare:
Per Gunnvard
per.gunnvard@ltu.se
Partners:
LTU
MITTA AB
MRU Geo AB