Tillståndsbaserat underhåll av järnvägsinfrastruktur baserat på sakernas internet-lösningar

Övergång av vägtransporter till järnväg är ett viktigt hållbarhetsmål. Men mer järnvägstransport kräver driftsäkerhet och därmed effektivt underhåll. Med sensorer i järnvägen kan fel upptäckas på ett tidigt stadium. Dock är mätsystem för tillståndsövervakning vanligtvis dyra i inköp. 

Syftet med detta projekt var att utveckla en mätenhet för tillståndsövervakning av järnväg baserat på billiga sensorer och öppen elektronik. Målet med projektet var att vid projektavslut fastställa prototyps funktioner och användbarhet i spårväxlar eller rakspår.

Öppen hård-och mjukvara skulle nyttjas inom projektet, vilket innebär snabbare, billigare och skräddarsydd design, och även att myndigheter och företag kan upphandla skräddarsydda produkter från ett stort antal leverantörer till en låg produktkostnad. Öppen hård-och mjukvara gynnar även öppen innovation. Förväntat resultat är utvärdering av nytta och möjliggörande av en uppkopplad infrastruktur genom billiga mätsystem.

Viktiga resultat som projektet gav

Vi har åstadkommit följande inom projektet:

  • Utvärderat olika sensorer i labb och konstruerat en mätenhet och mätt i järnvägsspår
  • Genomfört en workshop för idégenerering (ISBN 978-91-7583-989-9)
  • Skrivit en forskningsrapport (ISBN: 978-91-7790-265-2)
  • Trafikverket har specificerat krav och upphandlat mätenheter
  • Skrivit ett avsnitt i In2Rail D2.4 EU-projekt
  • Utvecklat ny kurs på LTU (D0020B, IoT) och delar i andra kurser
  • Två examensarbeten inom området har genomförts
  • Parallellt utvecklade mätenheter av parterna Sweco, Trafikverket, Damill och LTU

Långsiktiga effekter som förväntas

Bland annat kan följande nyttor nämnas:

  • Kunskapsuppbyggnad inom projektgruppen inför pågående och framtida interna och externa
    projekt, samt för kravspecifikation
  • Nytta för elever i IoT-kurs och andra kurser på LTU
  • Erfarenheter från In2Rail ska tas med i vidare i Shift2Rail (EU-proj.)
  • Nya projekt och externuppdrag
  • Ökad medvetenhet om prestanda, pris och utbud, som bidrar till trenden mot billigare
    sensorer

Upplägg och genomförande

Efter uppstartsmöte genomförde vi en workshop med 635-metoden, för att svara på frågorna var, vad och hur vi ska mäta. Workshopen resulterade i ca. 40 frågeställningar vid införsel eller utökade av sensorer i järnvägar, samt ca. 80 idéer på tillämpningar/fenomen för sensorer i järnvägar. Inom projektgruppen utvecklades prototyper parallellt. I återkommande möten under projektets gång utbytte vi erfarenheter. Prototypen som vi utvecklade på Luleå tekniska universitet tillsammans med projektparterna, utvärderade vi i labb och i fält.

Järnväg testas (fältprov)