ReRail – Nytt resurseffektivt rälssystem

Rälen är en kritisk komponent i banöverbyggnaden, med stor påverkan av hela järnvägssystemets
prestanda genom tillförlitlighet och tillgänglighet på järnvägen. Punktlighet och merförseningstider
påverkas också av rälen, likväl säkerheten på spåret.

ReRail är ett nytt rälkoncept som bygger på att man har en utbytbar slityta (kappa) och att man kan
välja material på slitytan mer flexibelt. Konceptet möjliggör användning av mer slitagetåligt material
och reducerade underhållsinsatser. När den tekniska/ekonomiska livslängden uppnåtts bytes endast
den delen som är utsliten vilket ökar återförbrukningsgraden med en faktor 10 av rälstål som är en
ändlig naturresurs.

Målet med detta projekt var att demonstrera och kvalificera ReRail i fullskala provdrift, samt att säkerställa implementation i ett industriellt system och användning. Det övergripande målet var att ReRail på sikt blir en godkänd produkt som går att sälja till infrastrukturägare i hela Europa, för att minska slitage och underhållskostnad på räler.

Syftet med detta projekt var också att utveckla/definiera en implementationsplan, uppskaleringsplan och produktproduktionssystem med tillhörande partners och leverantörer för den nya rälsprodukten ReRail, som innebär att slitet rälhuvud ersätts med en borstålskappa.

Projektets behovsägare

Trafikverket är den primära behovsägaren, kravställaren samt kvalitetssäkraren i detta projekt i egenskap av infrastrukturförvaltare, sekundära behovsägare är andra infrastrukturförvaltare av kommunala och industriella anläggningar. Till övriga behovsägare räknas entreprenörer som upphandlas för ny- och ombyggnation samt underhållsåtgärder

Viktiga resultat som projektet gav

Resultat från provdrift och workshops med behovsägaren visar att konceptet med en kappa fungerar men att ytterligare problemställningar av teknisk karaktär identifierats och som kräver förnyad analys och provning, dvs ReRail kvarstår på TRL 7-nivå. Parallellt med provdrift har en studie genomförts i syfte att identifiera de regelverk som ev. behöver ändras och uppdateras vid en implementering av ReRail.

För att säkerställa implementation i industriell användning har en vi arbetat med implementationsplan som prövats gentemot behovsägare via workshops, teamsmöten och studiebesök. Ett koncept för en möjlig produktionslina har diskuterats och preliminärt förankrats med framtida produktionspartners samt med behovsägare, dvs. projektets målsättning med denna aktivitet har uppnåtts. Parallellt har projektet enats om en möjlig uppskaleringsplan och en första implementering för ReRail.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultatet från projektet visar att det finns en stor potential för att ReRail kan bli en ny, kvalitetssäkrad, och miljövänlig räl som minskar materialförbrukning, underhållsinsatser och underhållskostnader. ReRail kan på sikt bli det mest hållbara livstidsförlängande konceptet för järnväg, emedan rälen är en grundförutsättning för ett fungerande järnvägssystem.

Upplägg och genomförande

Projektet innehöll tre arsbetspaket förutom projektledning och rapportering. Dessa var: Uppföljning av pågående provdrift och kvalificering i fullskalig test Kartläggning av regelverk med eventuella nya kriterier för drift och underhåll Uppskalering, affärsplan som ska resultera i en affärsplan för ReRail som inkluderar framtida samarbetspartners, en plan för hur ReRail succesivt ska få ökad tillämpning och användning genom att påvisa ökad hållbarhet och lönsamhet.

Tåg

Kort om projektet

Tidplan:

2021/05/01 - 2022/06/01

Projektansvarig:

ReRail AB

Projektledare:

Ulla Juntti
ulla.juntti@omicold.com

Partners:

ReRail AB

Trafikverket

Omicold AB

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport - ReRail

Webbsida Omicold AB