REPLAY -Samhällsekonomiska besparingar med alternativa åtgärder vid osäkra personpåkörningar genom film i spår

Kan modern kamerateknik användas för att minska antalet tågstopp och tågförseningar, och återkalla onödiga ambulans- och polisutryckningar när påkörning av vilt kan konstateras genom omedelbar filmgranskning? Med Kalmar län som pilotlän skulle det testas sammanlänkningen av transportinfrastruktur med informationsstruktur via en molntjänst med ett kamerasystem som filmar framför tågen från samtliga Kalmar Läns Trafiks tåg. Filmning i realtid från samtliga tåg med tillhörande tjänster är helt nytt och finns inte idag. Potential till implementering finns redan, och genom genomförbarhetsstudien stärks möjligheten till kommersiell användning inom snar framtid.

Under projektperioden på 6 månader skulle en demonstration göras i full skala i Kalmar län av Trackoptics kamerateknik för användning i framtida tjänster, och lämpliga aktörer för samverkan från bransch och akademi ska befästas. Frågeställningar, underlag och kostnadsberäkningar skulle tas fram inför en ansökan om genomförande och spridning nationellt, med syfte att hitta nya verktyg för järnvägssektorn och samhällsfunktioner genom digitalisering och användning av film från banan, och mål att minska antalet tågstopp och tågförseningar

Viktiga resultat som projektet gav

Förstudien avsåg demonstration av nya digitala lösningar med Kalmar läns tågtrafik som testbädd. Syftet att hitta nya verktyg för järnvägssektorn och samhällsfunktioner genom digitalisering och användning av film från banan och ett framtida mål att minska antalet tågstopp och tågförseningar har befästs under förstudien. Vidare är en rapport med frågeställningar som underlag till fortsatt analys och forskning av möjligheter kring främst framtida samhällsnytta och miljömässiga- och ekonomiska vinster framtaget, och ansökan om ett större FoI-projekt pågår.

Långsiktiga effekter som förväntas

Som ett resultat av förstudien med värdefulla erfarenheter kring installation, teknik och drift och underlag till kravspecifikationer för anpassning och mjukvaruutveckling inför kommersiell drift, kommer Trackoptics tjänst REPLAY att kunna implementeras vid en större pilotinstallation med testdrift och därefter släppas på marknaden prel. hösten 2019. Förväntade effekter är minskade antalet tågstopp och tågförseningar samt onödiga utryckningar av räddningstjänst vid ”Osäker Personpåkörning” då viltpåkörning istället kan konstateras via omedelbar filmgranskning.

Upplägg och genomförande

Genomförandet har bestått av givande möten mellan projektparterna med erfarenhetsutbyte och diskussioner om behov och idéer kring nya digitaliserade arbetsmetoder och tjänster för järnvägsbranschens och kollektivtrafikens aktörer. Utifrån dessa möten och tillsammans med insamling av referensmaterial har Niras Sweden AB tagit fram rapporten ”Indikativa samhällsvinster med kameraövervakning från tåg”. Tillsammans med projektdokumentation där utmaningar kring praktisk installation och drift m. m. har tagits tillvara har detta givit önskat underlag till en FoI-ansökan.

replay

Kort om projektet

Tidplan:

2018/05/01 - 2019/04/22

Projektansvarig:

Trackoptic Sweden AB

Projektledare:

Tuva Bojstedt
tuva@happi.se

Partners:

Trackoptic Sweden AB

Kalmar Läns Trafik / KLT

NIRAS Sweden AB

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Posterpresentation 2018