Mot en klimatneutralt och resurseffektiv markstabilisering tillsatsmedel

Detta projekt syftade till att möjliggöra en mer hållbar transportinfrastruktur i Sverige genom att ersätta cement som används för markstabilisering med tillgängligt industriavfall eller minimala naturresurser, vilket i sin tur inte bara gynnar klimatneutralitetsmålen utan också kan skapa cirkulär ekonomi och resurseffektivitet inom transportsektorn.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets syfte var att undersöka alternativa material för att ersätta cement i jordstabilisering, särskilt industriella avfallsströmmar och kalcinerade leror. Målen inkluderade att bedöma miljörisker och identifiera stabiliserande effekter. Vi uppfyllde dessa mål genom omfattande tester och analyser. Även om industriella avfall var problematiska på grund av tungmetaller och brist på återvinningskriterier, visade kalcinerade leror sig vara effektiva cementersättningar.

Resultaten visade att kalcinerade leror har stor potential som cementersättningsmaterial i jordstabilisering, med förbättrad jordstabilitet och hållbarhet. Industriella avfallsströmmar med höga tungmetallhalter var svåra att integrera på grund av brist på återvinningskriterier. Urlakningstester belyste miljöutmaningarna. 

Långsiktiga effekter som förväntas

Förväntade effekter inkluderar ökad användning av kalcinerade leror och bättre förståelse för industriellt avfalls risker och möjligheter.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes i flera steg: en initial litteraturstudie identifierade potentiella material, följt av laboratorietester för att bedöma fysikaliska och kemiska egenskaper samt miljöpåverkan genom urlakningstester. Analysen fokuserade främst på kalcinerade leror, som visade sig vara ett framgångsrikt val. Genom systematisk planering och genomförande erhölls tillförlitliga resultat, vilket ger en solid grund för vidare forskning.

Fotspår i betong

Kort om projektet

Tidplan:

2021/05/31 - 2024/05/31

Projektansvarig:

Chalmers Tekniska Högskola AB, Architecture and Civil Engineering

Projektledare:

Arezou Baba Ahmadi
arezou.ahmadi@chalmers.se

Partners:

VTI

Keller

SIKA

LANARK

Easy Mining

Göteborg Energi

Stena Metall (HaloSep AB)

Mer information