Körbarhetsanalyser i tågsimulator ger möjlighet att i förväg prova infrastruktur
Projekterare kan idag inte prova körbarheten för en planerad bansträckning. Skattningar baseras på Railsys, som beräknar gångtider baserat på lokens dragkraft och hastighetsdiagram samt vikt och längd på varje fordon. Det finns krav på körbarhetsanalyser på projekterade banor och ett uttalat behov från projekterare och operatörer, men ingen metod. VTI och SWECO har undersökt möjligheten att koppla ihop VTI:s tågsimulatorer med projekteringsverktyg, vilket gett ökad systemförståelse och grund för fler innovationer. Förutom kunskapsökning, är målet ökad kompetens för svensk järnvägsforskning med en doktorand inom området. Trafikverket och projekteringskonsulter kommer ha nytta av projektet.
Syftet med projektet var att undersöka hur körbarhetsanalyser kan förbättra hastighetsprojekteringar. Målet var att undvika onödiga hastighetsändringar som försämrar komforten för passagerarna, arbetsmiljön för föraren och energiåtgången, men ändå inte leder till någon tidsvinst.
Viktiga resultat som projektet gav
Hastighetsfiltrering av de ändringar som ändå inte hinns med har visat sig vara en lämplig metod för att förbättra körbarheten. Trafikverket har varit aktiva i en referensgrupp och har kontinuerligt tagit del av resultaten. Resultet implementeras direkt i deras modeller.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet bidrar till innovationer för att optimera livslängden av transportinfrastruktur, hållbara konstruktionslösningar, lösningar för effektivare drift och underhåll, effektivare tekniker, processer och tillämpningar inom transportinfrastruktur, effektivare verktyg för planering, produktion, tillståndsbedömning och uppföljning, förslag till anpassning av regelverk och standarder samt teknik och arbetsprocesser för bättre arbetsmiljö. På sikt väntas därför samhällsekonomiska vinster genom innovativa lösningar och metoder som är mer hållbara ur ett systemperspektiv, ökad konkurrenskraft hos svensk transportinfrastruktursektor genom innovativa, internationellt attraktiva och hållbara lösningar samt ökad effektivitet för Sveriges transportinfrastruktur.
Upplägg och genomförande
Projektet har inneållit en literaturstudie, en framtagning av modell för att förbättra körbarheten och en simulatorstudie för att undersöka effekten av olika körbarhetsfilter. För att genomföra simulatorstudien transporterades en tågsimulator till norra Sverige där förare med ERTMS-vana finns. Studien var balanserad och effekter av hastighetsfiltren analyserades med hjälp av statistiska metoder.
Projektet är en vidareutveckling av följande projekt
Kort om projektet
Tidplan:
2019/04/15 - 2022/10/25
Projektansvarig:
VTI
Projektledare:
Birgitta Thorslund
birgitta.thorslund@vti.se
Partners:
VTI
KTH
SWECO
Virtual Vehicle
TUFFA