Konceptualisering av Energihubb

Utmaningen för elektrifieringen av tunga vägtransporter, terminal-anläggningar, hamnar, flygplatser och anläggningsplatser är att se till att energinav är tillgängliga och har relevanta funktioner och implementeras i enlighet med en ett gemensamt koncept som möjliggör interoperabilitet.

Detta projekt fokuserade på konceptualiseringen av energinavens funktionella utformning. Syftet var att bidra med grundläggande insikt och förståelse som bidrar till att påskynda elektrifieringen av tunga vägtransporter samt logistikcentra, så som terminaler och anläggningsplatser, i enlighet med de övergripande målen för InfraSweden. I projektet kommer både behovsägare och kommersiella aktörer mobiliseras för att se sina roller och möjligheter.

Resultatet av projektet skulle bli en samling av insikter som kan utgöra en vägledning inför utformning av nya energinav, kanske i form av poängskala för att bedöma förslag mot ett idealfall.

Viktiga resultat som projektet gav

Det finns ett stort intresse för frågeställningar kopplat till utformning av ett kontroll- och styrsystem för ett ”Enery Hub”. Systemintegrationsprojekt av den typen är kostsamma, svåra och riskabla. Klimatfrågor kopplade till flygets bränsleförsörjning har stort fokus, medan klimatfrågor kopplat till drift av flygplatsverksamheter samt deras roll som logistikhub ges ofta mindre intresse i strategiska policy-dokument.  

Långsiktiga effekter som förväntas

För att komma vidare krävs en omfattande utformnings- och integrationsarbete, som lämpligen genomförs stegvis. Ett mer omfattande projekts fokus kan omfatta system för styrning och kontroll av energiförsörjning av alla logistik- och transportsystem till och från samt vid flygplatser. I projektet har fem steg för piloter definierats. Dessa steg utnyttjar de skilda förutsättningar som Aruba och Arlanda ger.

Upplägg och genomförande

Projektets baseras huvudsak på pågående initiativ, intervjuer och möten från relevanta aktörer inom flygplatsverksamhet samt system för kraftförsörjning. Swedavia har visat ett stort intresse då projektets inriktning sammanfaller väl med deras framtidsplaner. Genom projektets internationella nätverk har ett samarbete med Aruba Airport utvecklats, vilket har visat sig vara ett bra komplement.

Kort om projektet

Tidplan:

2023/10/01 - 2024/11/15

Projektansvarig:

Stiftelsen Blue Institute

Projektledare:

Gunnar Johansson
gunnar.johansson@currant.no

Partners:

Stiftelsen Blue Institute

Electric Vehicle Business Alliance (EVBA)

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport: Konceptualisering av Energihubb