Infrastrukturlösningar för att öka massgodstransporternas effektivitet och produktivitet i städer

Inom flera innerstadsområden i större städer råder restriktioner avseende fordonens vikt och längd vilket ofta begränsar lastförmågan hos de fordon som utför massgodstransporter, det vill säga transporter av exempelvis jord, grus, sten, sand, rivningsmassor, betong och asfalt. Detta innebär att en stor del av de aktuella transporterna inte kan utföras på ett effektivt sätt.

Tidigare studier utförda av Transportforsk (TFK) har visat att det finns en stor potential att effektivisera massgodstransporterna i städer, men har samtidigt identifierat ett flertal faktorer som försvårar realiseringen av de åtgärder som krävs för att effektivisera dessa transporter. Ett hinder är bristen på omlastnings- och rangeringsplatser vilket medför att fordonen vanligen kör med begränsad last under hela sträckan trots att restriktionerna endast gäller under ett kort avsnitt av sträckan.

Denna studie skulle, genom litteraturstudier, fallstudier samt en workshop ta fram lösningar till hur hindren kan övervinnas med fokus på förändring av infrastruktur och utveckling av transportsystemet för att möjliggöra en effektivisering av massgodstransporterna vilket kan öka produktiviteten och stärka konkurrenskraften.

Viktiga resultat som projektet gav

Studiens mål har varit att ge en helhetsbild över hur infrastrukturen och transportsystemen bör utvecklas för att öka massgodstransporternas effektivitet i städer under hela transportkedjan. Denna studie har vidare syftat till att öka kunskapen om hur en utveckling av samhälls- och byggnadsplaneringen kan skapa bättre förutsättningar för effektiva massgodstransporter samt att öka förståelsen för och betydelsen av att även ta med frågeställningar som berör transporter av massgods i samhällsplaneringen. Kunskapen från studien har sammanställts i en rapport.

Långsiktiga effekter som förväntas

Genom att anlägga rangerings- och omlastningsplatser i nära anslutning till områden med begränsningar i fordonslängder och fordonsvikter kan massgodstransporterna bli betydligt mer energi- och tidseffektiva. Fallstudierna visade att rangering och/eller omlastning kan minska energiförbrukningen med mellan 40 % och 50 % jämfört med nuvarande transportupplägg. Det är dock en hård konkurrens om ytor i storstadsregionerna. Det är därför viktigt att rangerings- och omlastningsplatser tas med i infrastrukturplaneringen samt att det ställs krav vid upphandling.

Upplägg och genomförande

En kartläggning och analyser kring utformning och lokalisering av omlastnings- och rangerplatser samt noder och stråk för massgodstransporter i städer och tätorter har genomförts. Fallstudier utfördes med utgångspunkt i verkliga transportuppdrag och analyser genomfördes avseende vilka effekter som nya infrastrukturlösningar och transportsystem för massgodstransporter i städer medför, både ur miljö-, energi-, trängsel- och kostnadssynpunkt. En workshop genomfördes med berörda aktörer och beslutsfattare/politiker.

Lastbilar kör på väg

Kort om projektet

Tidplan:

2016/12/01 - 2018/06/15

Projektansvarig:

TFK- TransportForsK AB

Projektledare:

Angelika Treiber
angelika.treiber@tfk.se

Partners:

TFK

Skanska Asfalt och Betong AB

Volvo Group Trucks Technology

Sveriges Åkeriföretag

CeDe Group

Stockholms stad

Trafikkontoret

NCC

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport - Infrastrukturlösningar för att öka massgodstransporternas effektivitet och produktivitet i städer

Posterpresentation 2018

Posterpresentation 2017