Hyperloop – När blir det verklighet och hur skulle det kunna påverka det svenska samhället och transportinfrastrukturen?
Hyperloop brukar beskrivas som det femte transportsättet – båt, tåg, bil, flyg och Hyperloop. Den generella kunskapsnivån på området i Sverige är låg varför det aldrig har betraktats som ett framtida alternativ i visionen om nationella infrastruktursatsningar. Dock inte märkvärdigt i sig eftersom kommersiell Hyperloop ännu inte existerar. Men flera bedömare menar att detta kommer ske innan 2030. Detta projekt skulle beskriva status för teknikutvecklingen och belysa hur andra länder ser på möjligheterna med tekniken i en framtid. En tänkbar påverkan på den svenska transportinfrastrukturen skulle också belysas.
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att beskriva nuläget för hyperlooptekniken – hur fungerar den och vilka möjliga effekter skulle den ha på det svenska transportsystemet. Hur ser nyttoeffekterna ut? Projektets mål var att ge ökad kunskap och öppna en dialog om Hyperloop i relation till befintlig och framtida transportinfrastruktur. Detta kommer göras framförallt i form av ett seminarium/workshop.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekterna kommer att ge ökad kännedom om transportmedlet inom industri, akademi och för politikens representanter. Förhoppningsvis kommer alternativet Hyperloop ingå i den framtida debatten beträffande infrastruktursatsningar. Nya samarbeten mellan projektparterna diskuteras.
Upplägg och genomförande
Den viktigaste programpunkten i projektet var seminariet som hölls på KTH 2021-12-15. Seminariet inkluderade flera diskussioner i anslutning till respektive talares anförande.
Kort om projektet
Tidplan:
2021/09/01 - 2022/01/26
Projektansvarig:
Modefive
Projektledare:
Thomas Dahlgren
thomas.dahlgren@modefive.eu
Partners:
Trafikverket
SIS – Svenska institut för standarder
KTH