FEST – Flygplatsen som energioptimerat Smart transportnav

Projektets målsättning har varit att utveckla och testa en användarvänlig lösning som realiserar storskalig laddning av elfordon på ett resurseffektivt sätt med minimal belastning på elnätet på Stockholm Arlanda Airport. Detta genom att optimera och schemalägga laddning av fordon som under en längre tid är kopplat till en laddpunkt. Genom interaktion med fordonsägaren som kan definiera avresetid och önskad laddnivå kan fordonets laddning planeras utifrån flertalet parametrar. 

Systemet bidrar till att elbehovet kan styras mellan olika delar av flygplatsen för att kunna realisera en elektrifiering av fler verksamheter och fordon. Samtidigt ger det möjlighet att avlasta elnätet vilket möjliggör nya intäktsströmmar från flexibilitet och balansmarknader. Dessutom bidrar lösningen till att installera fler laddplatser till en lägre kostnad. Lösningen kommer att vara leverantörsoberoende i fråga om laddinfrastruktur och framtidssäkert gällande standarder. 

Viktiga resultat som projektet gav

Testanläggning om 10 laddplatser har installerats och driftsatts. Systemutveckling, integration och anpassningar som möjliggör smart styrning av laddarna har genomförts. SMS baserat bokninssystem har utvecklats och testats. Systemet är utformat för att få info från resenärer som t.e.x hur lång tid de ska stå parkerade. Informationen används för olika typer av optimering för att åstakomma kostnadsbesparingar, effektttopskapningar och samtidigt säkerställa att resenären får den laddning de önskar. Systemet möjliggör framtida intäker från flex och stödtjänstmarknader.

Långsiktiga effekter som förväntas

Beteendemöstret är att det uppstår två peak-perioder under en vecka när resenärer kommer och åker från flyplatsen. Utan styrning uppstår då effekttoppar, som i det fall att antalet laddpunkter skulle vara större skulle orsaka kapacitetsproblem. Många resenärer har system för värme och annat aktivt under tiden de står parkerade vilket resulterar att energiförbrukningen blir hög om de står parkerade under en längre tid. Ifall antalet kWh begränsas betyder det att dessa ej har så mycket energi som de önskar vid avresa, vilket är en problematik som uppdagats inom projektet.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes med 3 delprojekt: System för kundkommunikation.(Swedavia) System för styrning av laddpunkter. (Recap) Integration. (Swedavia, Recap samt externa källor) Projektet använde sig av agila projektmodeller med sprintar som planerades och genomfördes i två-veckors cyklar. Ett antal workshops genomfördes samt styrgruppsmöten varje månad första året. Förseningarna berodde till största delen på de integrationer som krävdes mellan olika system. Erfarenheten härifrån pekar mot att en central integrationsplattform bör agera master för samtliga funktioner.

    Träd illustration

    Kort om projektet

    Tidplan:

    2022/06/01 - 2024/06/20

    Projektansvarig:

    Swedavia AB

    Projektledare:

    John Badlund
    John.badlund@gmail.com

    Partners:

    Biodriv Öst

    Tvinn

    Mer information

    Publikationer och bakgrundsmaterial

    Presentation från resultatkonferens 2023

    Presentation från resultatkonferensen 2022