AI-drivet Drift och Underhåll av Vägbeläggningar – Systemdemonstrator
Mål, syfte och förväntad nytta
Projektet är en teknik- och systemdemonstrator som syftar till att testa och utvärdera nytta med AI-drivet arbetssätt för avhjälpande beläggningsunderhåll som omfattar inventering av beläggningsskador, planering, och genomförande av avhjälpande underhåll av beläggningar. Som en viktig del i arbetssättet ska en modell för effektsamband för AI-drivet avhjälpande underhållsåtgärder tas fram och testas för optimering av beläggningens tillstånd och livslängd.
Ett annat syfte med projektet är att identifiera de anpassningar som bör ske i hela ekosystemet, bl.a. anpassningar i affärsmodell, krav, regelverk och kompetens, för att skapa förutsättningar och incitament för implementering av AI-drivet arbetssättet för avhjälpande beläggningsunderhåll som demonstreras och utvärderas i projektet.
Målet är att undersöka huruvida det går att effektivisera avhjälpande beläggningsunderhåll genom att använda AI-drivna teknik för att skapa ett systemstöd för automatisering och identifiering av beläggningsskador och planering samt optimering av avhjälpande underhållsåtgärder av beläggningar.
Projektets behovsägare
Behovsägare är SVEVIA AB som är Sveriges största underhållsentreprenörer och har ca 54% av underhållkontrakten för det statliga vägnätet. SVEVIA har också en stor andel av den kommunala underhållskontrakten. SVEVIA och andra underhållsentreprenörer är i behov av objektiva och kostnadseffektiva lösningar för insamling av data om beläggningar och beläggningsskador i syfte att skapa moderna stödsystem för planering och optimering av avhjälpande beläggningsunderhåll som genomförs i underhållskontrakten. SVEVIA kommer att ansvara för etableringen och genomförandet av demonstrationen och kommer att tillhandhålla resurser, material och underhållsmaskiner för genomförandet av det avhjälpande beläggningsunderhållet som kommer att ingå i demonstrationen.
Planerade arbetspaket och förväntade leveranser
Projektet ska genomföras i fyra arbetspaket (AP) enligt nedan:
Arbetspaket (AP) 1 | Projektledning och projektkoordinering |
Start- och slutdatum | 2025-05-01 2027-10-31 |
Tidsåtgång (mandagar) | 311 |
Ansvarig projektpart | ViaPM AB |
Övriga projektparter | SVEVIV, Univrses, Chalmers, BM system och Salbo Konsult |
Beskrivning av innehåll | Arbetspaketet innehåller följande aktiviteter: AP 1.1: Etablering och planering av projektet AP 1.2: Ledning och uppföljning AP 1.3: Framtagning av kommunikationsplan AP 1.4: Statusrapportering och Slutrapportering |
Leverans | 1) Projektplan, Riskanalys och Kommunikationsplan och kommunikationsaktiviteter 2) Statusrapporter och slutrapport 3)Projektledningsmöten och uppföljningsmöten |
Arbetspaket (AP) 2 | Etablering och genomförande av systemdemonstrator |
Start- och slutdatum | 2025-05-01 2027-09-30 |
Tidsåtgång (mandagar) | 265 |
Ansvarig projektpart | SVEVIA |
Övriga projektparter | Univrses och BM system |
Beskrivning av innehåll | Arbetspaketet innehåller följande aktiviteter: AP 2.1: Etablering, genomförande och uppföljning av systemdemonstrator AP 2.2: Framtagning av arbetssätt för avhjälpande beläggningsunderhåll baserad på AI-lösningen som används i projektet AP 2.3: Genomförande av avhjälpande underhållsåtgärderna i tre pilotområden |
Leverans | 1) Etablerad demonstration i tre pilot driftområden 2) Framtagning av ett AI-drivet arbetssätt för planering av genomförande och uppföljning av avhjälpande beläggningsunderhåll. 3) Genomförande av avhjälpande beläggningsunderhåll under tre projekt för test och utvärdering. |
Arbetspaket (AP) 3 | Analys och utvärdering |
Start- och slutdatum | 2025-06-01 2027-09-30 |
Tidsåtgång (mandagar) | 826 |
Ansvarig projektpart | Chalmers |
Övriga projektparter | SVEVIA, Univrses och BM system |
Beskrivning av innehåll | Arbetspaketet innehåller följande aktiviteter: AP 3.1: Utvärdering av AI-driven lösning för detektering, rapportering och uppföljning av Beläggningsskador med fokus på träffsäkerhet, täckningsgrad och tillförlitlighet. AP 3.2: Utvärdering av det AI-drivna arbetssättet för planering och genomförande av de avhjälpande beläggningsunderhållsåtgärderna. |
Leverans | En analysrapport som innehåller resultatet av utvärderingsarbetet.En vetenskaplig artikel on utvärderingsresultatet. |
Arbetspaket (AP) 4 | Identifiering och analys av nödvändiga anpassningar för implementering av projektresultat |
Start- och slutdatum | 2026-08-15 2027-01-20 |
Tidsåtgång (mandagar) | 40 |
Ansvarig projektpart | ViaPM |
Övriga projektparter | SVEVIA, Univrses och BM system |
Beskrivning av innehåll | Arbetspaketet innehåller följande aktiviteter: AP 4.1: identifiering och analys av dagens regelverk, affärsmodell, krav och verksamhet som berörs i hela eko-systemet för avhjälpande drift och underhåll. AP 4.2: Identifiering av de anpassningar i affärsmodeller, kvar, regelverk som är nödvändiga för att skapa förutsättningar för implementering av AI-drivet drift och underhåll av vägbeläggningar. AP 4.3: framtagning av implementeringsplan för AI-drivet beläggningsunderhåll. |
Leverans | 1) Förslag på anpassning av affärsmodell, regelverk, kontraktskrav för avhjälpande beläggningsunderhåll 2) Implementeringsplan |
Arbetspaket (AP) 5 | Modellering av datadrivna effektsamband för avhjälpande underhållsåtgärder |
Start- och slutdatum | 2025-05-15 2027-08-30 |
Tidsåtgång (mandagar) | 102 |
Ansvarig projektpart | Salbo Konsult AB |
Övriga projektparter | SVEVIA, Univrses och BM system |
Beskrivning av innehåll | AP 5.1: Inventering av befintliga insamlade data och förslag på hur dessa ska kombineras och integreras för effektsambands- och LCA-modeller. AP 5.2: Modellering av effekten av avhjälpande underhållsåtgärder (lagning av potthål, sprickor, etc) på beläggningens tillstånd och totala livslängd. AP 5.3: Utreda hur LCA-modell och effektmodeller ska integreras i ett AI-drivet avhjälpande beläggningsunderhåll AP 5.4: Integrering och test av LCA-modellen i pilotområdena |
Leverans | En testad och verifierad LCA-modell som kan integreras i en AI-drivet avhjälpande beläggningsunderhåll |


Kort om projektet
Tidplan:
2025/04/01 - 2027/10/31
Projektansvarig:
Svevia AB
Projektledare:
Hawzheen Karim / ViaPM
Hawzheen.karim@viapm.se
Partners:
Svevia AB
ViaPM AB
Chalmers Tekniska Högskolan
BM System AB
Salbo Konsult AB
Univrses AB