Tillståndsbaserat spårunderhåll i Stockholms tunnelbana

SL:s tunnelbanetrafik är en mycket omfattande och viktig del av Stockholms trafiksystem. På tunnelbanans drygt 10 mil långa spårsystem sker över 1,2 miljoner påstigningar varje vardag och det är ingen översdrift att säga att tunnelbanan är Stockholms blodomlopp. Det är givetvis av högsta vikt att konditionen i detta kraftigt belastade spårsystem bevakas på ett effektivt och heltäckande sätt så att underhållsåtgärder dirigeras ut till rätt ställe och i rätt tid. SL avser därför att utveckla förmågan för tillståndsbaserad övervakning av spåren i Stockholms tunnelbana.

Avsikten med projektet var att verifiera att ett kravställt mätsystem som monteras på fordon i ordinarie trafik kan effektivisera spårunderhållet samt minska risken för bullerstörningar från tågpassager. Projektet skulle se över hur den tekniska informationen som systemet genererar kan användas i såväl den dagliga driften som i uppföljningen av entreprenörsavtal.

Viktiga resultat som projektet gav

Vad gäller det rent driftsmässiga införandet har det målet uppfyllts. När det gäller införande i daglig förvaltning och drift kvarstår arbete att utföra. Dels kvarstår verifieringar under ordinarie trafikdrift men framförallt kvarstår att utarbeta de ekonomiskt- som avtalsmässigt ramverk som krävs för att kunna visa att detta är ett effektivt och ekonomiskt verkningsfullt system.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har lyckats införskaffa, installera och driftsätta det aktuella systemet för tillståndsövervakning. Vad gäller verifiering har resultat delvis kunnat erhållas. Vid diskreta händelser har systemet varit till stor nytta för att övervaka spåret. För att kunna bedriva långvarig och kontinuerlig tillståndsbedömning där data ligger till grund för tillstånds- eller prediktivt underhåll återstår arbete att utföra.

Upplägg och genomförande

Upphandling, installation och driftsättning har i stort fortlöpt enligt plan. Verifiering, analys samt utvärdering och vidare implementering i daglig förvaltning och drift har däremot varit betydligt svårare att uppnå. Detta dels beroende på omorganisationer samt personalförändringar men även på grund av komplexiteten när det gäller ekonomi och avtalsfrågor.

En tunnel/bergsrum med rulltrappor som går upp

Kort om projektet

Tidplan:

2016/10/01 - 2019/03/04

Projektansvarig:

AB Stockholms lokaltrafik

Projektledare:

Hugo Lang
hugo.lang@sl.se

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Posterpresentation_Quiet-Track

Track Monitor Overview