Träpålad bank under trafikbelastning

Mål, syfte och förväntad nytta

Träpålning utgör ett alternativ för väg- och järnvägsgrundläggning med betydligt lägre CO2-utsläpp än de annars vanligt förekommande betongpålarna och kalkcementpelarna. Trots att träpålar använts länge är dimensioneringskraven satta med hög säkerhetsfaktor i brist på kunskap om kraftspelen i konstruktionen. Fler träpålar, mer krossmaterial och mer jordarmering används än nödvändigt. Projektet ämnar ge en verkligare bild av kraftspelen och bidra till resurseffektivare konstruktioner. Resultatet är dimensioneringskrav på pålavstånd, bankhöjd och jordarmering som tar större variation i beaktning än dagens dimensioneringskrav och tillåter en hållbarare produkt i form av miljöpåverkan, materialkostnad och produktionstid.

Projektets behovsägare

Det är först och främst geoteknikbranschen som har störst nytta av de förbättrade riktlinjerna. Luleå tekniska universitet ska förvalta, använda och sprida resultatet av projektet, och Trafikverket implementera resultaten av projektet i kravdokument.

Planerade arbetspaket och förväntade leveranser

AP1 Projektledning

AP 2 Mätning fältlokal

Uppföljning av befintlig fältlokal längs en träpålad motorväg för att kvantifiera trafiklasternas påverkan.

Leverans: Vetenskaplig artikel, Slutrapport

AP 3 Pålgruppsimulator

Laboratorieförsök av en skalenlig modell av en pålad bank, med kompletterande numerisk modellering. Modellförsöken görs utan jordarmering, ett geonät samt två geonät för olika pålavstånd och bankhöjder.

Leverans: Vetenskaplig artikel, Slutrapport

AP 4 Laboratorieförsök, jordarmering

Laboratorieförsök för att kvantifiera effekten av jordarmering på bankfyllning.

Leverans: Examensarbete, Slutrapport

AP 5 Implementering av slutresultat

Slutgiltiga rekommendationer för implementering av riktlinjer tillsammans med detaljerad beskrivning av utförda försök och modellering.

Leverans: Slutrapport och föredrag

Kort om projektet

Tidplan:

2024/11/19 - 2026/05/18

Projektansvarig:

Luleå tekniska universitet

Projektledare:

Per Gunnvard
per.gunnvard@ltu.se

Partners:

LTU

MITTA AB

MRU Geo AB

Mer information