Nye Veier är något för Sverige! – fortsättningsprojekt om handlingsplan

Det tidigare InfraSwedenprojektet Är Nye Veier något för Sverige? konkluderade att det finns en potential att implementera en liknande typ av organisations i Sverige. Bidraget från att etablera Nye Veier i Norge är att etablerade arbetsmetoder har utmanats vilket har öppnat för nya innovativa lösningar och arbetsmetoder. Förändringen har resulterat i snabbare färdigställande men framför allt att Statens Vegvesen har inspirerats vilket bl.a. har resulterat i ändringar i styrande tekniska beskrivningar.

Bedömningen var att den svenska marknaden för infrastrukturbyggande skulle främjas av en liknande utmaning. Svaret JA, på föregående projekts fråga, skulle då tas vidare genom att utveckla en handlingsplan för en svensk motsvarighet till Nye Veier. Målet för fortsättningsprojektet var att bidra till grunden för en svensk organisation som kunde utmana befintliga arbetssätt Nye Veier har fokuserat på produktivitet och tekniska innovationer, men det finns möjlighet att vidga det perspektivet i Sverige till att även inkludera hållbart byggande och digitalisering.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har resulterat i ett konkret förslag att starta ReInfra AB, som är en svensk variant av Nye Veier. Föreliggande studie har tagit förslaget så långt som det går, vilket också var målet med projektet. Nästa steg är att tillsätta en offentlig utredning för att bilda det offentliga bolaget. Ett sådant bolag skulle kunna stärka produktiviteten i hela sektorn genom ett nytänk och samtidigt åtgärda det eftersatta underhållet.

Långsiktiga effekter som förväntas

Studien föreslår att ReInfra AB ska fokusera på att återta det eftersatta underhållet genom att lägga över ansvaret från Trafikverket till det nya bolaget för ett antal reinvesteringar. Verksamheten bör inkludera både väg och järnväg. Projekten ska upphandlas av den nya beställarorganisationen. ReInfra ska utmana föråldrade strukturer med nya tankesätt. Den nya organisationen introducerar också en institutionell konkurrens för att utmana Trafikverket. Finansieringen bör primärt ske över statsbudgeten och uppgå till 10 mdkr årligen, vilket återställer underhållsskulden.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts med workshops, studiebesök i Norge, seminarium men även presentationer för politiker och tjänstemän samt referensgruppsmöten. Förslaget om ReInfra har växt fram i dessa samtal. Resultatet och projektet planeras att framgent presenteras i en debattartikel, på Transportforum men även på ett InfraSweden seminarium.

Projektet är en vidareutveckling av följande projekt

Väg vid fjord

Kort om projektet

Tidplan:

2022/09/01 - 2023/08/11

Projektansvarig:

Nyström Forskning och Utredning

Projektledare:

Johan Nyström
johan.nystrom@nyfou.se

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport