Är Nye Veier något för Sverige?

Den svenska transportinfrastrukturen står inför ett paradigmskifte men har redan i utgångsläget en utmanande situation med att hantera nya infrastrukturprojekt, eftersatt underhåll och klimatmål. Sektorns oförmåga att hantera dessa utmaningar är en risk, och ett misslyckande blir betydande för både Sveriges medborgare och det svenska näringslivets konkurrenskraft. Norge har etablerat organisationen Nye Veier, parallellt med Statens vegvesen. Nye Veier bemannades ny personal med erfarenhet från flera industrigrenar, de gavs större handlingsutrymme att utmana etablerade arbetsmetoder och därigenom möjligheter att stärka produktiviteten och innovationsförmågan i vägbyggande.

Detta projekt syftade till att ta ett större perspektiv och inte bara öppna för nya genomförandeformer utan i stället nya organisationsformer för att stimulera innovationer i anläggningssektorn. Konkret studeras huruvida norska Nye Veier är något för Sverige.

Viktiga resultat som projektet gav

Studien påvisar att Nye Veier förvisso att kostnader sänkts och vägprojekt färdigställts tidigare i enskilda projekt men den stor behållningen ligger i att organisationen utmanat rådande byggnormer. Det har lett till att både Statens Vegvesen och Bane NOR har tagit efter. I denna förändring finns stor potential för framtida effektivisering på bred front.

Långsiktiga effekter som förväntas

Baserat på de intervjuer som genomförts inom detta projekt finns det grund till att konstatera
att etablering av Nye Veier har lyckats med att utmana etablerade arbetsmetoder i Norge.

Betydande effektivitetsvinster tros ha uppnåtts genom att tillämpa tydliga incitament vid
förhandlingar med både kommuner och leverantörer. Marknaden för nya innovativa digitala
arbetsmetoder har påtagligt förbättrats. Det krävs dock kompletterande analyser för att fastställa
de långsiktigt kvalitativa och kvantitativa effekterna av etableringen av Nya Veier i Norge.

Upplägg och genomförande

Arbetet bygger primärt på dokumentstudier och ett djupintervjuer med tidigare medarbetare på Nye Veier, entreprenörer, politiker samt Samferdseldeparetmentet. Därutöver har workshops genomförts med svenska företrädare. Projektet har resulterat i ett PM och ett fortsättningsprojekt.

Vidareutveckling sker i följande projekt

Väg längs med fjord

Kort om projektet

Tidplan:

2021/10/01 - 2022/07/01

Projektansvarig:

NyFoU AB

Projektledare:

Johan Nyström
Johan.nystrom@nyfou.se

Partners:

Nyström Forskning & Utredning AB

Trafikverket

Svensk Betong Service AB

Svenskt Näringsliv Service AB

WSP Sverige AB

Föreningen Byggföretagen i Sverige

Maskinentreprenörerna

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport: Norska Nye Veier - en unik organisationsform för vägbyggande