Sex nya projekt beviljas finansiering

Totalt har sex skalbara och resurseffektiva projekt beviljats finansiering i vår senaste utlysning ”Lösningar för snabbare omställning till hållbar transportinfrastruktur”. Utlysningens totala budget är ca. 10 miljoner kronor för perioden 2025-2027.

Beviljade projekt:

Accelererad implementering av digitala metoder inom järnvägsunderhåll

Målet för projektet är att tillsammans i järnvägsbranschen skapa en färdplan, ramverk och modeller för accelererad implementering av digitala metoder inom järnvägsunderhåll.

Koordinator är Luleå tekniska universitet och medverkar gör Trafikverket, Infranord, NRC Group Sverige, BDX Rail, Tåg i Bergslagen, Vossloh Nordic och Alstom.

AI-drivet drift och underhåll av vägbeläggningar

Projektet ska ge förslag på ett AI-drivet arbetssätt för avhjälpande underhåll av vägbeläggningar med en implementeringsplan med förslag på nödvändiga anpassningar av berörda affärsmodell, regelverk och verksamhet som viktiga förutsättningar för implementering.

Koordinator är Svevia ViaPM och medverkar gör ViaPM, Chalmers Tekniska Högskola, BM System, Salbo Konsult och Univrses.

Barmark för äldre

Projektet ska bygga om en leveransrobot så att den kan utföra vägdrift vintertid samt identifiera möjligheter och sätta fokus på vägdriftens centrala position i framtidens jämlika, säkra och klimateffektiva transportsystem.

Koordinator är Stiftelsen Chalmers Industriteknik och medverkar gör RISE, Göteborgs stad, Hugo Delivery och S Holms Maskin.

Bullerskärmar i linoljebehandlat trä – ett hållbart alternativ

Den utvecklade lösningen förväntas generera en produkt som klarar miljökrav, har längre teknisk livslängd än vad som finns på marknaden idag och med en tydlig potential för återbruk.

Koordinator är Linjonwood och medverkar gör RISE, Storstockholms Lokaltrafik och Kungliga Djurgårdens Förvaltning.

Fjärrstyrning av lok – nyckelfaktor för hållbar transportinfrastruktur: Verifiering och testning

Syftet är att lösa nuvarande behov av att höja säkerheten för godståg och skapa ett alternativ för modern framföring av tåg utan tvingande investeringar i infrastrukturen.

Koordinator är Linköpings universitet och medverkar gör VTI, Green Cargo och Voysys.

Återväxling 1.0

Projektet Återväxling 1.0 adresserar behovet av ökad hållbarhet och resiliens inom transportinfrastruktur genom återanvändning av spårväxlar och deras komponenter.

Koordinator är Luleå tekniska universitet och medverkar gör Trafikverket och Infranord.

Tågkupé