Utveckling av tätningskomponent/teknik för korrosionsskydd av bergbultar

Projektet tar upp en av de viktigaste kritiska frågorna som upprepade gånger har erkänts i bergstödssystem: korrosion och följaktligen fel på bergbultarna i svensk gruv- och tunnelindustri. Felaktiga installationer av bergbultar förekommer ofta i form av tomrum i det cementbaserade materialet som ska täcka stålbulten nära tunnelväggen för att förhindra korrosion. Hålrum i det cementbaserade materialet är vattengenomsläppliga och upphäver skyddet.

Den nuvarande installationsprocessen består av flera steg med tunga och smutsiga arbetsarbeten och processen upprepas ofta. De svåra och obekväma arbetsförhållandena i tunneln, där det cementbaserade materialet appliceras manuellt, mestadels ovanför, leder lätt till exekveringsfel. Dessutom är en adekvat kvalitetskontroll av utförandet knappast möjlig.

Viktiga resultat som projektet gav

Huvudsyftet med projektet var att utveckla ett expansivt cementbaserat torrt murbruk fylld i papperspaket för att installeras under kupolplattorna under installation av bergstödssystem i underjordiska infrastrukturer. Den slutliga produkten var tänkt att fylla alla håligheter och luftrum under kupolplattorna för att förhindra inträngande av vatten och tillhörande korrosion.

Långsiktiga effekter som förväntas

Den slutliga lösningen är enkel, kostnadseffektiv och lätt att installera och kan underlätta kvalitetskontroll och dokumentation under installation. Dessutom ska materialspillet minska, och produktiviteten öka jämfört med dagens teknik. När det gäller arbetsmiljö ska den nya tekniken minska den fysiska påfrestningen och risken för nedsmutsning, samt den mentala stressen på arbetskraften, som ett resultat av den förbättrade montageprocessen. Slutligen kan produkten höja livslängd och reducera behov av inspektion och underhåll under drift och därmed livscykelkostnaden.

Upplägg och genomförande

Projektet bestod av fem arbetspaket (AP). I AP1 utvecklades ett torrt murbruk med erforderliga expansions- och hållfasthetsegenskaper samt härdningstid och härdningstid. I AP2 valdes ett papper med önskad hållfasthetsegenskap under både torra och våta förhållanden, tillräcklig töjningsförmåga och låg permeabilitet i sidoriktningar. I AP3 och AP4 producerades och testades flera prototyper i både laboratorie- och fältförhållanden för att utvärdera metodens effektivitet. Slutligen genomfördes i AP5 miljöpåverkan, kostnadsanalys och jämförelse av den nya metoden med de traditionella.

Väg genom tunnel

Kort om projektet

Tidplan:

2019/06/01 - 2021/03/05

Projektansvarig:

RISE

Projektledare:

Ali Nejad Ghafar
ali.nejad.ghafar@ri.se

Partners:

RISE

Besab

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Presentation från InfraSweden2030 projektkonferens 2020