Södra Cykelstambanan
Södra stamcykelbanan var projektets vision om en ny typ av infrastruktur som skapar en mer sammanhållen stad och gör det attraktivt att cykla och gå. Projektets huvuddelar var dels en ny gång- och cykelbro över Årstaviken som kopplar Mariatorget/Södra station till Årsta, Östberga och Slakthusområdet, dels hela stråket som en integrerad del av urbana system.
Viktiga resultat som projektet gav
Den nu avslutade genomförbarhetsstudien har resulterat i en breddad konstellation som kommer ansöka om medel för ett treårigt FoI-projekt som strävar mot ovan angivna effekter.
Med den breddade konstellation som som nu finns på plats kommer ett fortsatt projekt ha goda förutsättningar att nå målet om en systemlösning för en ny typ av ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar cykelinfrastruktur. I samband med att ansökningar lämnas in till kommande utlysningar från Vinnova och Energimyndigheten har genomförbarhetsstudiens mål uppfyllts.
Långsiktiga effekter som förväntas
Med ett FoI-projekt (nästa steg i processen), finns ett antal förväntade resultat; effektivare verktyg och processer för planering och produktion av cykelinfrastruktur, hållbara konstruktionslösningar och minskning av klimatbelastning. Sammantaget bidrar de till en transportinfrastruktur som är socialt hållbar och jämlik.
Upplägg och genomförande
Arbetet har koncentrerats på kontaktskapande i syfte att knyta fler parter till projektet men också att pröva och utveckla projektets koncept i olika situationer. Kontaktskapandet har genomgående givit positiv respons men utmaningen ligger samtidigt i att identifiera rätt frågor med tillhörande mandat för att bädda för systemförändrande lösningar som leder till att genomföra visionen.
Kort om projektet
Tidplan:
2018/04/21 - 2019/02/27
Projektansvarig:
Theory into practice AB
Projektledare:
Magnus Björkman
magnus@theoryintopractice.se
Partners:
Theory Into Practice
RISE
Bjerking
NCC
Cykelfrämjandet