Samhällsekonomiska besparingar genom riskanalys för fartygskollisioner med transportinfrastruktur
När det ska byggas broar behövs det göras en ordentlig bedömning av riskerna att fartyg ska krocka med den planerade bron, så att bron kan göras i rätt storlek för att minska risken att den rasar.
Dagens metoder för riskanalys vid kollision mellan fartyg och maritim infrastruktur är gamla och bygger på inexakt data på en väldigt generell nivå. Genom AIS-data (kring fartygstyp, hastighet, riktning etc.), vilket sparat blir ”big-data”, kan fartygsrörelser kring en bro studeras och framtida fartygsrörelser kring planerade broar kartläggas med Monte Carlo-simuleringar.
Syftet med det här projektet var att utveckla en ny riskanalysmetod för fartygskollisioner mot maritim transportinfrastruktur, där hänsyn tas till de lokala förutsättningarna i farleder genom användandet av Big Data. Den nya riskanalysmetoden ska även att kunna användas i andra infrastrukturprojekt, t.ex. vid utvecklande av havsnära bostäder samt projektering av havsbaserade vindkraftverk. Projektets mål var att det nya utvecklade angreppssättet att göra riskanalyser för fartygskollisioner bidrar till samhällsekonomiska besparingar.
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har nått de uppsatta målen och en ny modell för att analysera fartyg-bro kollisioner har tagits fram. I samband med detta har metoder för att identifiera och kvantifiera 3 ”felhändelser” baserat på fartygens GPS positioner (AIS data). Utöver denna modell har projektet även studerat normalt beteende och en ny ”ship domain” har kvantifierats. Denna ”ship domain” använts för att göra fartyg-fartyg kollisionsberäkningar som behövs i samband med farledsförändringar. Inom ramen för projektet har 2 journalartiklar 1 konferensartikel och 1 licentiatuppsats publicerats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet i detta forskningsprojekt är en ny standardiserad metod där Big Data används för att få situationsanpassade och mer relevanta underlagsdata i planeringsprocesserna för maritim infrastruktur. Resultatet blir billigare och säkrare broar.
Upplägg och genomförande
Första journalartikeln studerade normalt beteende och definierade normalt mötes avstånd till sjöss i den s.k. ship domian. Denna uppdaterade versionen av ship domain användes senare i konferensartikeln där nära missar studerades. Vidare användes kunskapen kring normalt/onormalt beteende i den andra journalartikeln där sannolikheten för fartyg-bro kollisioner studerades. I artikeln studerades ett område kring Stora belts bron (Danmark), där metoden verifierades med sannolikheten för grundstötningar. Sannolikheten för brokollisioner uppskattades till 0.007 per år.
Kort om projektet
Tidplan:
2016/04/01 - 2020/12/18
Projektansvarig:
SSPA Sweden AB
Projektledare:
Martin Svanberg
Martin.Svanberg@sspa.se
Partners:
SSPA Sweden AB
Statens Vegvesen
Chalmers
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial