Regelverkshinder för innovativa lösningar för GC-vägar
Omfattande regelverk som utvecklas långsamt är en utmaning och lyfts ofta som ett hinder för innovation, och beprövade lösningar väljs i och med att det är möjligt att göra ”copy/paste” på tidigare genomförda projekt. Detta skapar hinder för introduktion av nya lösningar och innovationer och innebär att stora kostnader krävs för att överstiga hindren och bryta igenom.
Syftet med detta projekt är att tydliggöra regelverkshinder för användning av innovativa lösningar för utformning av GC-vägar, samt att visa hur sådana hinder kan lösas så att innovativa lösningar kan integreras i befintliga plan-och projekteringsprocesser.
Målet med projektet var att utgå från ett befintligt förfrågningsunderlag (FU) för en upphandlad entreprenad för att bygga gång- och cykelväg (GC-väg) och kartlägga vilka hinder som finns i regelverk för att FU hade kunnat öppna upp för att utföra GC-vägen med en alternativ, innovativ lösning med stora klimatfördelar, som upphöjd GC-väg i trä.
Viktiga resultat som projektet gav
Mängdförteckning och andra underlag för FU har tagits fram, hinder i regelverk och liknande har kartlagts och skillnader i klimatpåverkan och kostnader mellan lösningarna har studerats. Projektets mål har därmed uppfyllts.
Långsiktiga effekter som förväntas
Studien visar att det största hindret för att direkt kunna tillämpa trälösningen är kommunens krav på att anläggningen ska klara mycket tunga underhållsfordon. Trälösningen är dock dimensionerad för lättare underhållsfordon. En anpassning av fordonskraven behövs alltså. Kostnads- och klimatanalysen visar att trälösningen är dyrare än den traditionella men har betydligt lägre utsläpp av växthusgaser och kan bli klimatneutral om man även inkluderar kolsänka i träet för konstruktionen. Med klimatbonus i entreprenaden skulle trälösningen då också kunna bli kostnadsneutral.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i följande aktiviteter: – Framtagande av beskrivning av alternativ lösning – Projektering av alternativt, fiktivt, förfrågningsunderlag (FU) – Jämförande kostnads- och klimatanalys – Referensgruppsmöten – Syntes och rapportskrivning – Projektledning och samordning
Kort om projektet
Tidplan:
2022/09/01 - 2023/04/13
Projektansvarig:
WSP
Projektledare:
Stefan Uppenberg
Partners:
WSP Sverige AB
Modularcycling
Skellefteå kommun
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial