Nya beläggningar för halkfria cykelvägar ur ett helhetsperspektiv
I Sverige finns nationella, regionala och lokala mål om att cykeltrafiken ska öka och bli mer säker. Många kommuner prioriterar därför vinterväghållning av cykelvägar i allt större utsträckning. Under senare år har halkbekämpning med salt blivit allt vanligare, framförallt i och med att den så kallade sopsaltmetoden börjat tillämpas. I utvärderingar av metoden har det uppmärksammats att beläggning har betydelse för risken för att halka ska uppstå. I det föreslagna genomförbarhets-projektet vill vi studera olika beläggningstypers halkbenägenhet under olika förhållanden.
I detta initieringsprojektet ville vi samla intressenter i branschen för att ta fram kunskap och behov av olika beläggningstypers friktion och halkbenägenhet under olika förhållanden. Projektet ville sammanställa och ta fram en plan för hur man ska kunna ta fram bättre beläggningar och konstruktioner.
Det övergripande syftet med projektet var att kunna rekommendera de mest optimala beläggningsytorna på gång- och cykelvägar så att halkriskerna kan reduceras. Målet med projektet var att bidra till att minska antalet skadade cyklister genom att förbättra kunskapen om friktionsegenskaper av olika material under olika förhållanden liksom hållbarhet och åldringsegenskaper.
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har sammanställt grundläggande kunskap om friktion och halka på cykelvägar genom litteraturgenomgång av befintlig kunskap och sammanställt denna i en rapport (VTI-notat).
Långsiktiga effekter som förväntas
Samlade kunskaper inom projektet kan bidra till utveckling av nya konstruktionslösningar för säker och hållbar infrastruktur. Framtagandet av ny kunskap ger också tryggare upphandling och underlättar val av nya konstruktionslösningar för beställare. Det ger också möjligheter för företag att förbättra sin konkurrenskraft och produktivitet inom nya områden tex återvinning och energieffektivitet.
Projektets rapport kan användas som grund för fortsatt arbete exempelvis med anläggning och uppföljning av testytor. Framtagandet av denna kunskap kan redan nu användas för tryggare upphandling och underlättar val av nya konstruktionslösningar för beställare.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomfört en workshop med alla projektparter för att samla kunskap och behov. Vi har deltagit på Svenska cykelstäders workshop för att ytterligare fånga upp behov. Projektet har presenterats i detta forum. Två nya intressenter har tillkommit Karlstad kommun och Tierp kommun. En intressent (Stockholm kommun) har fallit ifrån pga av resursbrist. Vi kommer under höstan att söka försättning baserat på sammanställd information och kunskap.
Kort om projektet
Tidplan:
2018/04/18 - 2019/04/01
Projektansvarig:
VTI Statens Väg- och Transportforskningsinstitut
Projektledare:
Fredrik Hellman
fredrik.hellman@vti.se
Partners:
VTI Statens Väg- och Transportforskningsinstitut
Linköpings universitet
Trafikverket
Stockholms kommun
Karlstads kommun
Nynas
NCC Industry Nordic
OIKOSLab Future Solutions i Sverige
Mer information
Publikationer och bakgrundsmaterial