Nollutsläppsentreprenad – en förstudie för lösningar inom väganläggningsbranschen
Akademin, näringslivet och beställarsidan behöver samverka för att köra igång arbetet med nollutsläppsentreprenad. Omställningen kräver att samtliga parter lättare kan ta till sig multidisciplinära lösningar och även inkludera innovationer i dessa. Idag finns flera bra tekniska lösningar för att etablera en nollutsläppsentreprenad.
För att påbörja en omställning behövs dock ett samlat grepp med insatser utefter en komplex men sammanhängande värdekedja för att skapa ett praktiskt, regelmässigt och realistiskt underlag som driver samverkan mellan relevanta parter.
Målet med förstudien är att arbeta fram ett kunskaps- och beslutsunderlag som möjliggör förankring, fokusering och uppbyggnad av en test- och demonstrations¬anläggning för nollutsläppsentreprenad, t.ex. vid tvärförbindelse Södertörn.
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudien har resulterad i en tydlig sammanställning av perspektiv som ger insyn i möjliga hinder för genomförande samt några förslag på modeller och verktyg som kan bli fortsatt använda i branschen för att åtgärda dessa.
Långsiktiga effekter som förväntas
- Det behövs en gemensam definition av vad vi anser är nollutsläpp, eller fossilfritt eller klimatneutralt. Denna definition måste betyder något, som alla kan stå bakom och som har konsekvenser om det genomförs systematiskt.
- Branschen behöver tre fokusändringar som kom fram i kartläggningsarbetet:
- från krav och specifikationsfokus till fokus på rätt förutsättningar
- från teknikfokus till fokus på ändra ansvarsfördelningen
- från idédrivna till processdrivna systemändring
- Vi behöver utveckla en förmåga att stödja dynamisk lösningsimplementering i branschen
Upplägg och genomförande
Till förstudien, som pågick under ett år, bjöds ett 20-25-tal relevanta aktörer in för workshops och intervjuer för att samla gruppens utmaningar, hinder och möjligheter och tillsammans arbeta fram ett förankrat underlag för nollutsläppsentreprenad. Förstudien har resulterad i en tydlig sammanställning av perspektiv som ger insyn i möjliga hinder för genomförande samt några förslag på modeller och verktyg som kan bli fortsatt använda i branschen för att åtgärda dessa.
Kort om projektet
Tidplan:
2021/10/01 - 2022/12/01
Projektansvarig:
KTH
Projektledare:
Nicole Kringos
kringos@kth.se
Partners:
Trafikverket
KTH Road2Science kompetenscentrum
KTH Transport Plattform
NCC