Framtidens mobilitetsstationer

Rörlighet spelar en viktig roll i vårt dagliga liv och har blivit en avgörande faktor för det nuvarande samhället, hur vi lever och rör oss. Rörlighet, eller förmågan att flytta från en plats till en annan, kopplar ihop kulturella, ekonomiska, sociala och politiska aspekter av vårt globala samhälle.

Den globala efterfrågan på mobilitet fortsätter att växa, tillsammans med mobilitetssystemens koldioxidpåverkan. För att hantera framtida efterfrågan på rörlighet, och en välbehövlig övergång till hållbar rörlighet med låga koldioxidutsläpp, kommer det att vara avgörande att uppnå sömlösa övergångar från ett transportsätt till ett annat. Att enbart tillhandahålla transportalternativ kommer inte att räcka.

Förutom att tillhandahålla de metoder som krävs för att hantera en övergång till mer hållbara transportalternativ, måste rörlighetsbeteendet förändras för att möjliggöra ett framgångsrikt antagande av dessa. Mobilitetsstationer kan utgöra den saknade biten – de kan göra alternativa alternativ enklare, mer attraktiva och mer bekväma att använda. Utformningen, läget och specifikt tillhörande tjänster för en mobilitetshub kan påverka detta.

Mobilitetsstationer i det nuvarande transportsystemet är ofta kollektivtrafiknoder som stationer, flygplatser och park & ​​ride-anläggningar. De kan dock vara fler än så. Genom en hänsynsfull integration i befintliga transportsystem underlättar de vardagsmobilitet och ökar transportsystemens totala effektivitet, vilket möjliggör sömlöst resande tillsammans med tillgång till ytterligare tjänster.

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets mål var att definiera och utforma potentiella mobilitetsstationer baserat på befintlig infrastruktur samt nyutveckling i Sverige. Planerna kan senare användas i konkreta demonstrationsprojekt. De ska bidra till en effektivare användning av transportinfrastruktur och offentligt utrymme, förbättra attraktivitet både för utbyte / övergång och för längre stopp, möjliggöra anpassning till framtida behov och teknologier samt underlätta energi och resurseffektivitet.

Långsiktiga effekter som förväntas

Följande effekter förväntas av projektgruppen: Effektivare användning av transportinfrastruktur och offentliga platser, Användning av avancerad IKT för att möjliggöra sömlöst resande, anpassad design för lokala förhållanden, hög attraktivitet för användare, för utbyte / övergång samt för längre stopp eller layovers, anpassning av teknik och konstruktion till framtida behov och teknik, hållbar konstruktion och byggnad med hög energi- och resurseffektivitet, effektiva organisationsmodeller och konkurrenskraftiga affärsmodeller.

Foto på person som fotar rulltrappa med sin telefon

Kort om projektet

Tidplan:

2018/05/01 - 2019/08/09

Projektansvarig:

RISE Viktoria

Projektledare:

Maria Schnurr
maria.schnurr@ri.se

Partners:

RISE Viktoria

Linköpings kommun

Nacka kommun

OKQ8

Arup

Mer information

Publikationer och bakgrundsmaterial

Slutrapport: Mobility Hubs of the Future

Posterpresentation - InfraSweden2030 projektkonferens 2018